Svou činnost zahájí v únoru 2016. Plzeň se novým projektem snaží podpořit vzdělávání, chce zvýšit atraktivitu pro investory, má ambice provázat s centrem své technicky zaměřené základní školy, a tím přivést děti a mladé lidi ke studiu kybernetiky.

„Chtěli bychom, aby dnešní děti jednou začaly právě v kybernetice podnikat a vytvářely atraktivní pracovní místa. Znalostní ekonomika nabízí obrovský potenciál, kybernetika je v ní klíčovým oborem, na který je navázán současný trend digitalizace i například vznik takzvaných chytrých továren využívajících kyberneticko-fyzikální systémy,” uvedl primátor města Martin Zrzavecký.

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře byla pro účely centra přebudována jedna z hal v areálu, který vlastní město. „Po úpravách má Centrum robotiky dvě dílny v přízemí určené pro práci se dřevem, pájení, gravírování a podobně, jednu učebnu v podzemí převážně pro výuku elektrických a magnetických obvodů a základů robotiky a dvě učebny v prvním patře, z nichž jedna je vybavena simulátory létání pro kroužky a kurzy dronů, druhá pro pokročilé kurzy robotiky a přírodovědných experimentů,” informoval Pavel Šindelář.

Hala dostala nové rozvody elektřiny, vody, řešily se odpady i topení, rekonstrukcí prošlo sociální zázemí, vyměněna byla okna a podobně. Stavební práce stály 5,6 miliónu korun, za milión korun pak bylo pořízeno vybavení. Jedna z přízemních šachet je zatopena vodou, vznikl bazén pro práci s roboty pohybujícími se ve vodě.

„Co se týká provozních výdajů, v rovině energií počítáme pro letošní rok s částkou zhruba 150 tisíc korun, náklady na lektory a dva kmenové zaměstnance představují zhruba 1,5 miliónu korun za rok. Se započtením výnosů z kurzovného centrum ročně vyjde na zhruba 1,2 miliónu korun, což pokryje ze svého rozpočtu Správa informačních technologií, jde podle mého názoru o úměrně a efektivně vynaložené prostředky,” uvedl ekonomický náměstek Pavel Kotas.

Centrum robotiky nabídne až dvě desítky kroužků, mezi nimi například kurz zaměřený na drony. „V něm si děti vytvoří návrhy konstrukce jednotlivých dílů dronu, ty si poté na 3D tiskárně vytisknou, osadí drony elektronikou, naučí se, jak fungují motory, regulátory, součástí bude i programování a s dronem se naučí i létat,” přiblížil Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně, která projekt zajišťuje.

Projekt Centra robotiky navazuje na úspěšné fungování městského Domu digitálních dovedností. „Zatímco Dům digitálních dovedností je zaměřen všeobecně na IT a technické vzdělávání, v Centru robotiky jdeme víc směrem ke kybernetice,” vysvětlil Luděk Šantora. Činnost centra bude provázána se vzděláváním na plzeňských základních školách zřizovaných městem.