Na jedenáctikilometrové trase, po níž táhnou vagónky s výletníky původní parní lokomotivy, se lze nejen kochat malebnou krajinou, ale také se dozvědět mnoho zajímavého o historii zdejšího kraje. Ten byl v minulosti poměrně chudý, a tak se pro místní stala významnou možností výdělku práce v dolech na uhlí a lupek. 

Právě pro dopravu surovin k šamotce u mladějovského nádraží  a regulérní dráze Chornice – Česká Třebová sloužila úzkokolejka o rozchodu 600 mm, která ve dvacátých letech  20. století postupně nahradila koňské povozy a gravitační lanovku. Kopcovitý terén nikdy úplně nedovolil těžařům dopravu modernizovat. Žádné dieselové lokomotivy neměly dostatečný výkon nebo byly pro zdejší svršek příliš těžké, tudíž až do konce těžby v roce 1991 sloužily dvě parní lokomotivy, které v současnosti vozí osobní vagóny s turisty.

Součástí vyjížďky na Hřebeč je také zastávka u bývalého uhelného dolu Hugo Karel, kde lze vystoupit a pěšky pokračovat po tzv. hřebečských stezkách až do Moravské Třebové. Průvodčí úzkokolejky jsou nadšenci obeznámení s místní historií, a proto zvídaví návštěvníci získají zevrubný přehled o těžbě, přepravě a zpracování lupku na šamot. Ve zdejším muzeu, jehož prohlídkou si lze ukrátit čekání na odjezd vláčku, si zase mohou prohlédnout unikátní staré lokomotivy, další kolejová vozidla, nákladní automobily, buldozery a zemědělskou techniku, doplněnou opět o zevrubný výklad.

Pokud někoho tato technická památka opravdu nadchne, má příležitost se podílet na její obnově. V týdnu od 30. července pořádá občanské sdružení Mladějovská průmyslová dráha veřejnou brigádu pro dobrovolníky od 15 let. Stačí se podívat na stránky http://www.mladejov.cz/brigada a přihlásit se do 23. července na adresu marek.skalka@mladejov.cz.