Myslíte si, že branná povinnost by u nás dávala smysl i pro ženy? Jaký mají podle vás sociální média dopad na informovanost mládeže? Jste pro to, aby rodiče mohli používat fyzické tresty na svých dětech? Ať už je váš osobní názor jakýkoli, byli byste schopní obhájit obě strany každého z těchto tvrzení? Protože to je něco, co debatéři musejí zvládnout a v čem soutěží.

Právě s těmito záludnými tématy se museli vypořádat středoškoláci z dvanácti různých středních škol z Olomouckého kraje na Olomoucké debatiádě 2016, která proběhla 12. února v Domově dětí a mládeže v Olomouci. Jednalo se již o desátý ročník soutěže, který letos pořádalo Zastupitelstvo mládeže Olomouckého kraje spolu s Českou debatní společností, z. s. První se umístilo Gymnázium Kojetín, druhé místo obsadilo olomoucké Gymnázium Čajkovského a na třetím místě skončilo Gymnázium Šternberk.

Jak ukazuje takto vysoká účast, debatování se v Olomouckém kraji daří, a není to náhoda. Debatování na středních školách zde začalo nejdříve z celé ČR, a to už skoro před dvaceti lety. V posledních několika letech už prakticky není střední školy v tomto regionu, která by se debatování vůbec neúčastnila. I tak je ale debatování relativně neznámé široké veřejnosti.

Pokud patříte mezi většinu lidí, kteří o této ve světě populární alternativní výukové metodě nikdy neslyšeli, tady je stručné vysvětlení. Jedná se o řečnickou soutěž, ve které proti sobě stojí obvykle dva týmy, z nichž jeden vždy obhajuje nějaké kontroverzní tvrzení a druhý se jej snaží vyvrátit. Žáci tím jednak rozvíjejí své vyjadřovací schopnosti, ale také znalost  tématu.

Volba témat na tuto soutěž proto nebyla náhodná, jedná se vždy o něco, o čem má smysl aktuálně uvažovat a čemu je potřeba porozumět. Takováto na faktech založená debata  učí žáky provádět vlastní výzkum, hledat důkazy a připravovat si řeč dopředu. Takto si navíc žáci rozvinou schopnosti užitečné v 21. století - kreativitu, spolupráci, kritické myšlení a komunikaci.

Pokud byste chtěli něco takového zkusit, nabízíme další informace k tématu.