Hlavní obsah

I u nás jsou v kurzu lokální zdroje, říká český výrobce kytar

Jan Fišer dokáže vdechnout dřevu život. V Dubenci na Trutnovsku, kam nedávno přestěhoval svoji dílnu, vyrábí dřevěné kytary různých tvarů, velikostí, konstrukce i využití. První hudební nástroj vyrobil před 20 lety na studiích a bylo to banjo. Kytary pod vlastní značkou Jan Fišer s logem dvou delfínů staví od roku 2005.

Foto: David Taneček, ČTK

Jan Fišer vyrábí jazzové a akustické kytary různých tvarů, velikostí a konstrukce

Článek

Fišer je absolventem královéhradecké umělecko-průmyslové školy hudebních nástrojů a odborné školy houslařské v Lubech u Chebu. „Začátky nebyly jednoduché, ale splnil jsem si sen. Dělám, co mě baví,” říká sedmatřicetiletý muž, který měl řadu let dílnu ve Zvoli na Náchodsku. Doposud vyrobil asi 150 kytar, většina z nich skončila u zahraničních zákazníků.

Tak jako se dnes používají lokální potraviny, tak i v kytarařině je trend využívat lokální zdroje.
Jan Fišer
Foto: David Taneček, ČTK

Jednu kytaru vyrobí Fišer zhruba za měsíc

Po ukončení studií deset let vyučoval na královéhradecké škole. „Výrobu kytar jsem měl nejprve jako vedlejší činnost, k tomu jsem vyučoval. Úvazek ve škole se postupně zmenšoval, zato stále více času jsem trávil v dílně, až mě to začalo živit ze sta procent,” prozrazuje Fišer.

Ceny od 40 tisíc

Je jedním z nemnoha českých kytarářů, kteří klasickou houslovou konstrukcí vyrábějí jazzové kytary. Výrobu tohoto typu kytar označil za nejpracnější ze všech, které staví.

Foto: David Taneček, ČTK

Ceny kytar začínají na 40 tisících korun

„Průměrně vyrobím jednu kytaru měsíčně, takže nějakých 10 až 12 do roka, podle náročnosti. Jsou kytary, které vyrobím během tří týdnů, jsou ale i takové, které dělám přes měsíc. Záleží na typu, konstrukci, povrchové úpravě. Jazzové kytary jsou zpravidla nejnáročnější,” vysvětluje Fišer, který vyrábí také akustické kytary běžných typů. Ceny kytar z jeho dílny začínají na 40 tisících korun.

Trendem jsou lokální zdroje

Nástroje staví ze dřeva stromů, které si sám vybere, pokácí, zpracuje. Jak říká, proto jsou jeho kytary jedinečné. „Znám dokonale rodokmen dřeva, vím o něm vše, co potřebuji. Mohu tedy zvolit nejvhodnější postup při jeho zpracování. Než se dřevo použije, trvá to minimálně pět let. Tak jako se dnes používají lokální potraviny, tak i v kytarařině je trend využívat lokální zdroje. Je to i tím, že mnoho dřevin, které se používaly, spadly do kategorie chráněných druhů a je obtížné s nimi obchodovat. U nás se tradičně používá na stavbu nástrojů javor klen, smrk, dřevo z ovocných stromů,” vyjmenovává.

Foto: David Taneček, ČTK

V módě jsou lokální zdroje

Stavba kytar se řídí určitými pravidly. „Podle hudebního stylu a podle požadavků na zvuk kytary zvolím dřevo,” bere z pracovního stolu hotový nástroj, jazzovou kytaru. „Třeba zadní deska a luby tohoto nástroje jsou z olše, krk z javoru a přední deska ze smrku,” říká podnikatel.

Dojde na lodě?

I po letech na své řemeslo nedá dopustit a říká, že výroba kytar, o které ví nejvíce, je a vždy pro něj bude z profesního hlediska na prvním místě. A to i přesto, že má „v oboru” řadu dalších zájmů a snů.

„Třeba v poslední době mě velmi zajímá stavba lodí. Bude to podobné, jako s výrobou kytar, ale v mnohem větším měřítku,” myslí si. „Nezbývá na to ale čas. Výroba kytar je a nadále i bude prioritou. Říkám si, že se alespoň nebudu nudit v příštích životech,” dodává s úsměvem.

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám