Článek
Hansen absolvoval studia divadelní vědy na Univerzitě v Oslu a operní režie v německém Essenu. V letech 2012– 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, v minulosti castingovým ředitelem, a poté i ředitelem opery v berlínské Komické opeře. Spolupracoval s řadou dalších významných operních evropských domů a osobností.
S tvorbou a provozem Opery ND se seznamuje od loňského září. „Jsem hrdý, že jsem se stal uměleckým ředitelem zdejší opery. Národní divadlo bylo vždy kolébkou velkých umělců, má slavnou tradici, totéž platí o Státní opeře, a Stavovské divadlo je díky mozartovskému géniu loci ve světě ojedinělé. Chceme zachovat a rozvíjet identitu těchto scén a obou operních souborů. Máme šanci vytvořit z Prahy světové centrum opery. Chceme, aby se Opera ND stala skutečnou Ligou mistrů,“ řekl.
Uvědomuje si, že to představuje velký objem práce a nejednu hozenou rukavici. Nicméně, jak připomněl, česká opera přispěla v minulosti světové opeře jedním z největších přínosů.
Zvýšit ambice nových produkcí
K prioritám jeho programu patří pěstování identity každého souboru a scény, posílení mezinárodní pozice pražské opery, zvýšení kvality každodenní produkce a uměleckých ambicí u nových inscenací. K tomu chce ze světa získat ke spolupráci především mladé perspektivní umělce a přilákat nové diváky, domácí i ze zahraničí.
V historické budově hodlá nadále rozvíjet českou operní tradici. „Repertoár by měl vždy obsahovat referenční představení Smetanových, Dvořákových a Janáčkových oper. Představíme i neznámá díla nejslavnějších českých skladatelů stejně jako díla méně známých českých skladatelů,“ řekl.
Konkrétní jména či díla však zatím nesdělil, kromě nové inscenace Prodané nevěsty v režii Alice Nellis a Weinbergerovy opery Švanda dudák v režii Vladimíra Morávka pro rok 2020, Janáčkovy Káti Kabanové ke stému výročí premiéry v lednu 2021 v režii Calixta Bieta. Uvažuje o nastudování cyklu Smetanových oper k výročí v roce 2024.
Stavovské divadlo uvede nově Mozartovy opery na libreta Lorenza da Ponte. Jako první nastuduje Dona Giovanniho švédský režisér Alexander Mork-Eidem v dubnu 2021.
Steffens byl hudebním ředitelem opery v Halle, Norské národní opery a Německé státní filharmonie Porýní-Falc. Je uznávaným dirigentem v operním i symfonickém světě, spolupracoval s řadou předních světových orchestrů. Úspěšně působí i v operních domech.
Na spolupráci se souborem Státní opery se těší a nehodlá se vyhýbat problémům.
„Jako bývalý aktivní klarinetista, mimo jiné první klarinetista Bavorského rozhlasového orchestru a Berlínské filharmonie, znám problémy orchestrálních hráčů. Byl jsem i členem umělecké rady a dalších sdružení, vím, jak nesnadné jsou jejich poměry, ale budu se snažit zlepšit nejen finanční situaci, ale i to, aby se jim projevovala úcta a aby si mohli vážit sami sebe,“ řekl Steffens.
Mistři pěvci norimberští
Spolu s Hansenem hodlá Steffens ve Státní opeře rozvíjet tradice pozdně romantického repertoáru a expresionistických impulzů první poloviny 20. století (Strauss, Korngold, Schreker, Zemlinsky, Hindemith) s tím, že základ repertoáru by měly tvořit opery Verdiho, Wagnera a Pucciniho. Do třetice i klasické opery 20. a 21. století včetně nových děl.
První novou produkcí budou Wagnerovi Mistři pěvci norimberští v režii Keitha Warnera a pod taktovkou Steffense s předním světovým basistou Johnem Lundgrenem v roli Hanse Sachse. Premiéra bude v listopadu 2020. Steffens nastuduje i Szymanowského operu Král Roger a bude řídit obnovená nastudování Fidelia a Tosky.
Soudobé a experimentální dramaturgii zůstane vyhrazena Nová scéna, s níž nadále bude spolupracovat i dosavadní umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň. Ve své pozici ředitelky Opery ND a Státní opery pokračuje i Silvia Hroncová. Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény.