RECENZE: Prokletí seriálových rodin otištěné do filmu

Čtyři týdny po premiéře Teorie tygra jde do kin další česká vztahová komedie Jak se zbavit nevěsty. Napsal ji Marcel Bystroň (Post Coitum, Po hlavě do prdele, oba poslední Kameňáky), režíroval Tomáš Svoboda (Hodinový manžel) a diváci si srovnáním mohou leda potvrdit známé rčení, že dělají-li dva (skoro) totéž, není to totéž.

Andrea Kerestešová v roli nevěsty, jíž je třeba se zbavit.

I tentokrát jde o rodinné vztahy, jenže zatímco Teorie tygra je opravdový film pro kina, který vychází z reality, lehkou nadsázkou povýšené na komediální žánr, snímek Jak se zbavit nevěsty by mohl být libovolný díl libovolného domácího televizního seriálu. To také může být důvodem k úspěchu u vytrvalých seriálových diváků.

Hlavní hrdinka Eva (Lenka Vlasáková) je takzvaně moderní, energická žena. S jistotou řídí vlastní úspěšnou cukrárnu s pěknou řádkou zaměstnanců a umí se ve škole při průšvihu důrazně zastat roztomile darebného synka proti tupým kantorům, kteří nechápou jeho lumpárničky.

Eva má též mondénní matku (Jana Švandová), která je moderátorkou rozhlasového pořadu, v němž radí ženám, „jak být mrchou“. A také exmanžela Honzu (David Matásek), jenž o ní tvrdí, že je to nejlepší ženská jeho života, a je společně s bratrem (Jaroslav Plesl) zubařem na rodinné klinice. Eva by chtěla manžela zpátky, rozvedli se totiž jen proto, že byli „pouze“ nejlepší kamarádi, ale chyběla jim vášeň. Kde se v Evě vzala po rozvodu, ví jen Bůh a možná scenárista.

Ten zatajil divákům i motivace dalších postav, o jejich psychologickém zázemí nemluvě. Jen je navrstvil do onoho pohříchu seriálového typu rodiny, v níž se navzdory rozvodům a hádkám mají všichni rádi, až na jedinou výjimku jsou báječní a pořádají společné rodinné oslavy či tradiční závody na regatách. Na tom nejbližším se podle toho, kdo vyhraje, rozhodne, který ze dvou bratrů převezme od otce vedení kliniky. A také se tam všem představí Honzova nová snoubenka, klavírní virtuoska Linda (Andrea Kerestešová).

Ptát se, proč se na plátně děje to či ono, je v každém ohledu marné. Jediná odpověď, která se nabízí, zní: aby byla legrace. Jenže není.

Neživotné postavy nemají zdaleka ono jasné psychologické zázemí, které stojí za úspěchem Teorie tygra. Vesměs se jen pitvoří, což vynikne zejména u Jany Švandové a Jany Strykové v roli nesnesitelné Honzovy švagrové, kterou ovšem jeho laskavý bratr navzdory její chamtivé, závistivé a celkově zlolajné povaze vytrvale miluje. Říkají věty, jež téměř nedávají smysl, a dělají věci, které nemohou být vtipné, protože jsou hloupé. Celé to vyústí v rozvleklou frašku, kde nikdo nezůstane sám, ale i když dojde na očekávanou dortovou bitvu, je natočená ve zpomaleném tempu, nad čímž už zůstává veškerý rozum stát.

Občas sice zazní nějaký podařenější vtípek, ale většinou nemá nic společného s dějovou linií, je prostě jen tak libovolně vložený, protože zrovna někoho napadl – stejně jako Matěj Ruppert, vložený do role fotbalového trenéra. A tak je to nejspíš s celým filmem, prostě někoho napadlo, že něco natočí, a tak to všichni zúčastnění nějak poskládali do kupy. Slovo dohromady by bylo příliš přehnané

Jak se zbavit nevěsty
Režie: Tomáš Svoboda, hrají: Lenka Vlasáková, David Matásek, Andrea Kerestešová, Jana Švandová a další. Česko 2016, 89 min.

Celkové hodnocení: 25 %