Hlavní obsah

RECENZE: Jaroslav Róna analyzuje vznik fenoménu zla

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obsáhlou výstavu malíře a sochaře Jaroslava Róny připravila Oblastní galerie Liberec. Výtvarník patří již mnoho let k nejvýraznějším domácím tvůrcům. Jeho práce jsou rozpoznatelné na první pohled, a proto si zaslouží pozornost.

Foto: Jan Šída, Právo

Pohled do interiéru galerie

Článek

Zvláštnost i originalitu exponátů povyšuje v tomto případě svébytný výstavní prostor. Interiér bývalého plaveckého bazénu připomíná loď gotického chrámu, jehož střechou procházejí světelné paprsky a odrážejí se i od mléčných dlaždic na podlaze. Je obdivuhodné, že kurátorka Markéta Kroupová dokázala sladit postmoderní expresivitu Rónových děl s historizujícím designem lázní. Vzájemný vztah obou uměleckých stylů nepůsobí rušivě, spíše akcentuje to, co chtěl umělec svými artefakty evokovat.

Foto: Jan Šída, Právo

Jaroslav Róna: Hlava Ježíše I.

Před budovou galerie sedí zasmušilý ďábel a právě díky němu vstupujeme do pomyslného srdce temnoty. Hned na začátku nás přivítá text, který ze zabývá vznikem zla. Klade si otázku, proč člověka tolik fascinuje a proč homo sapiens vymýšlí různé totalitní systémy.

Foto: Jan Šída, Právo

Jaroslav Róna: Ďábel sedící před galerií.

Róna na to odpovídá po svém, vlastními vizuálními vizemi. Skulptury, které jsou rozestavěné v nekonečném prostoru, připomínají totemové fetiše zapomenutých kultů. Masky, futuristické předměty, figury dravých zvířat a tvorů z jiných planet.

Největší estetický dopad na procházejícího jedince má dílo Ježatá lebka. Připomíná trofejní předmět jihoamerických indiánů tsantsa. Což je uříznutá a vypreparovaná hlava nepřítele, kterou bojovník nosí na krku, aby do něj vstoupila síla protivníka. Ta výtvarníkova má na sobě ještě naježené hřeby.

Foto: Jan Šída, Právo

Skulptury Jaroslava Róny připomínají tajemné kultovní předměty (Ježatá lebka, 2001).

Oleje autorovy potemnělé fantasmagorie ještě povyšují. To, co skulptury halí do latentních náznaků, obrazy ukazují v extrémní vizuálnosti. Krvavě rudá obloha, zamračená oblaka, ruiny domů, futuristická města, vraždící válečné stroje, bytosti z odvrácené strany dobra a hlavně všude přítomný přízrak strachu dělají z obyčejných zarámovaných pláten naléhavé apely.

Jaroslav Róna se se světem nikterak nemazlí. Vidí ho v těch nejexpresivnějších barvách, hledí i do budoucnosti, která v jeho pojetí není vůbec růžová.

Jaroslav Róna: Obrazy a sochy
Oblastní galerie Liberec, do 5. června

Celkové hodnocení: 90 %

Reklama

Výběr článků

Načítám