Hlavní obsah

Obrazy s hořkosladkou vůní podzimu

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Galerii města Kolína vystavuje do 25. června malíř Martin Salajka. Jeho obrazy jsou ovlivněné především expresionismem, fauvismem a do jisté míry i figurální abstrakcí či dokonce předimenzovanou popartovou barevností.

Foto: Jan Šída, Právo

Martin Salajka: V koruně, 2016

Článek

Tematicky hodně čerpá z přírodního prostředí, zajímá ho zasněnost krajiny, její tajemství i latentní symbolika. Ovšem příroda v Salajkově pojetí působí extrémně syrově, někdy až mrazivě odtažitě. Sychravá atmosféra evokuje přelom října a listopadu, z některých děl je patrná tak typická hořkosladká vůně odkvetlého podzimu, který volně přechází v mrazivá rána mladé zimy.

Foto: Jan Šída, Právo

Malíř Martin Salajka.

Své pocity vyjadřuje jak výraznými barevnými plochami, tak symboly. Ty se však musí hledat, nejsou vždy v prvním plánu. Velkoformátový akryl V koruně je na takové symbolice postaven.

Z dálky člověk vnímá jen propletené větve imaginárních stromů. Jsou našedlé až namodralé, jako by je pokryl ledový povlak námrazy.

Při bližším ohledání zjistí, že mezi větvovím trůní temné siluety havranů a pod nimi miniaturní hlavy (či snad lebky) podobné té z Munchova Výkřiku. Lebka a havran byli vždy chápáni jako symboly smrti a přicházející zima evokovala u přírodních národů začátek boje o přežití.

Foto: Jan Šída, Právo

Martin Salajka: Havran 1, 2016

Ptáky, hlavně havrany, má tvůrce v oblibě. Vyjadřují svobodu a nezávislost, ale i přízrak smrti. Jedno přechází v druhé a vrací se do původní polohy.

Obraz Havran I nastavuje přívětivější tvář. Ptačí silueta, která představuje hlavní vizuální sdělení, je vyvedena v oranžových odstínech. Snad aby nepůsobila tak ponuře. A všude kolem se rozlévá žlutozlatá barva přecházející do oranžově rudé. V tomto případě máme pocit, jako bychom se dívali proti podzimnímu slunci, které vydává z posledních sil své teplo.

Martin Salajka maluje to, co vidí kolem sebe, ale filtruje skutečnost svou fantazií. Figury a jejich okolí deformuje, posouvá jejich estetické vyznění. Jím zobrazená příroda vyjadřuje prazákladní koloběh života a smrti, na který nemá člověk vliv.

Reklama

Výběr článků

Načítám