Hlavní obsah

Kupka jako součást výtvarného Olympu

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nádherná kurtizána ve vyzývavých červených šatech schází po schodišti pařížského šantánu, obdivovaná společností zámožných mužů. Pak se zastaví před barem a svůdně se zahledí na své zákazníky. Scéna se náhle mění v obraz – v malbu českého umělce Františka Kupky zobrazující dámu oděnou v červeném z pražské Národní galerie.

Foto: archív Národní galerie

Kupkova dáma v červeném se stala symbolem výstavy o prostitutkách v umění pařížských malířů v Muzeu van Gogha v Amsterdamu.

Článek

Tak vypadá reklamní spot k výstavě o prostitutkách v umění pařížských malířů let 1850 – 1910, která je do 19. června otevřena v Muzeu van Gogha v Amsterdamu. Kupka se stal jejím symbolem a je i na obálce katalogu.

Dostal přednost před takovými velikány, jakými jsou Vincent van Gogh, Edgar Degas, Henri de Toulouse-Lautrec, Kees van Dongen nebo Pablo Picasso. I jejich díla jsou součástí bilance. Zjevně organizátory zaujal neokoukaný obraz z Prahy, který tak dobře vystihuje téma výstavy, připravené ve spolupráci s pařížským Muséem d’Orsay.

Kupka se stává veličinou. Dlouho byl brán jako jeden z řady, nyní se dostává mezi vyvolené. Jeho výjimečnou pozici na výtvarném Olympu potvrzuje i současná výstava ve Vídni, která ho představuje jako zakladatele malířské abstrakce.

V roce 1912 právě Kupka vystavil v Paříži na Podzimním salónu dva abstraktní obrazy s názvem Amorfa – Dvoubarevná fuga a Amorfa – Teplá chromatika. Obecenstvo tehdy poprvé v historii uvidělo díla, která působila jen krásou čistých barev a geometrických tvarů.

Výstava v galerii Belvedere ve Vídni má ve svém názvu tři důležitá jména – Klimt, Kupka a Picasso. Symbolizují tři stylové přístupy, které před rokem 1918 výrazně ovlivnily avantgardní umělecké dění v bývalé habsburské monarchii.

Picasso byl vybrán jako iniciátor pražského kubismu, který je v Belvedere reprezentativně zastoupen tvorbou Gutfreunda, Špály, Kubišty, Procházky, Čapka a Filly. Kupka zastupuje abstrakci a Klimt secesi.

Je to zajímavá konfrontace klasiků českého moderního umění s tvorbou umělců v Rakousku a také v Maďarsku, kde byl značný zájem o konstruktivismus a geometrickou abstrakci. Atraktivní část expozice tvoří hračky a dekorativní předměty projektované představiteli avantgardy, které se vyráběly v Praze v rámci družstva Artěl nebo ve vídeňských uměleckých dílnách Wiener Werkstätte.

Na výstavě se podílela řada galerií a muzeí z České republiky. V katalogu jsou texty českých historiků umění Vojtěcha Lahody, Markéty Theinhardtové a Heleny Koenigsmarkové. Obrazy Františka Kupky do Vídně zapůjčilo Centrum Pompidou z Paříže, pražská Národní galerie a Muzeum Kampa z Prahy. Budou k vidění do 19. června.

Reklama

Výběr článků

Načítám