RECENZE: Marta Kubišová odchází v plném lesku

Zpěvačka Marta Kubišová se rozhodla, že příští rok v pětasedmdesáti letech ukončí svou pěveckou kariéru. V pražském Divadle Ungelt, které se od roku 1998 stalo jejím stálým působištěm, uvedla večer s příznačným názvem Poslední recitál.

Marta Kubišová září na komorní scéně pražského Divadla Ungelt.

Dramaturgicky ho připravil její spolupracovník, skladatel a pianista Petr Malásek, jehož kapela na jevišti Ungeltu Martu Kubišovou provází, střídána skupinou Karla Štolby, jehož písně rovněž během večera zaznějí. Štolbovci byli na scéně i při středeční repríze a hrálo jim to náramně. S Martou Kubišovou tvoří jedno tělo i duši a opravdu si to užívají.

Program sestávající ze třiadvaceti písniček je obratně namixován z „klasiky“ 60. let a novinek. Publikum touží po tutovkách typu Hej Jude, Ring – o – ding, Mamá, Proudy, Lampa, Nepiš dál až po závěrečnou Modlitbu pro Martu, která spolehlivě zvedne diváky ze sedadel.

Není to ale povinná úcta zpěvačce na konci kariéry, ale obdiv ke stálici, která září a rozhodně nemá zapotřebí odcházet. Na jejím hlasu s charizmatickou spodní polohou, teple tmavou a bluesově intimní, se věk nijak nepodepsal a výraz je ještě koncentrovanější, oproštěnější, kořeněný jemnou melancholickou sebeironií. Kubišová zpívá prostě, jako by si s posluchači povídala, ostatně nejvíce jí sedí klidné melodické balady; na nic si nehraje, nemá to zapotřebí, je nepatetická, nesebedojímavá, svá. Užívá si každou píseň a posluchačům letí hlavou její život, kdy její první kariéra skončila na vrcholu sil už v osmadvaceti letech. A ona se dokázala vrátit po dlouhé vynucené odmlce a vytrvat na scéně dalších více než pětadvacet let.

V recitálu zaznějí i nové písničky z připravovaného alba, na nichž se textařsky nejvíce podílí Marta Skarlandtová. Její texty nejsou laciné, s Kubišovou dokonale souznějí, jak to dokazují osobně rekapitulující Vyznání či vtipný Unavený anděl, v němž se spolu s Kubišovou představil jako host večera herec, umělecký ředitel a majitel Ungeltu Milan Hein, decentně ponechávající hlavní prostor Kubišové. Společně si zazpívali i dva duety z muzikálu Einodis, v němž zpěvačka září v postavě baronky Sidonie Nádherné na Letní scéně Ungeltu.

A ještě jednu hodnotu nutno zmínit: celý večer zní příkladná čeština, kterou si zpěvačka vychutnává slovo po slově, v dokonalé srozumitelnosti a s přesně cítěnou deklamací.

Marta Kubišová: Poslední recitál
Hudební dramaturgie Petr Malásek. Premiéra 16. března v Divadle Ungelt Praha, psáno z 1. reprízy 6. dubna.