Dílem válečné, dílem soudní, ale především osobní psychologické drama se totiž točí především kolem zápasu s vlastním svědomím a pocitem viny, které pronásledují vojenského důstojníka Clause po nešťastném rozhodnutí během krizové situace na zahraniční misi. Obvinění z válečného zločinu a nekompromisní soudní dohra totiž nejsou zdaleka tak tíživé jako morální dilema, které nutí hlavní postavu volit mezi osobní ctí a vlastní rodinou.

Drama Tobiase Lindholma, který stojí za scénářem neméně působivého filmu Hon, vstoupí do českých kin 28. dubna pod hlavičkou distribučního labelu KVIFF Distribution, který vznikl na podzim 2015 spojením tří silných partnerů – MFF Karlovy Vary, České televize a Aerofilms.

Hrdina filmu Boj

Hrdina filmu Boj

FOTO: KVIFF Distribution

„Vždycky se mi líbily americké filmy o válce ve Vietnamu a vnímal jsem je jako způsob, jak americká společnost kolektivně zpracovává své trauma. Tento film je mým popíchnutím ke zpracování dánské vojenské přítomnosti v Iráku a Afghánistánu – k procesu, který podle mě vlastně ještě vůbec nezačal. Je ale na čase, abychom se podívali na to, kam jsme naše muže ve jménu demokracie posílali,” vysvětluje režisér Tobias Lindholm.

Tématem je pocit viny

„Nemůžete být na slunci, aniž byste nevrhali stín. A váš stín zároveň znamená, že k někomu jinému se sluneční svit třeba vůbec nedostane. To u přemýšlivého člověka nezřídka vyvolává pocit viny,“ shrnuje Lindholm obrazně hlavní téma filmu. Boj nutně neodkazuje pouze na tragickou válečnou situaci, ale obecně na boj člověka s vlastním já ve světě složitých vztahů, kde nelze jednoduše klasifikovat, co je dobré a co zlé.

V hlavní roli důstojníka Clause se představí dánská herecká hvězda Pilou Asbæk, se kterou Lindholm spolupracoval už na svém předešlém filmu Únos a na kterou se mohou čeští diváci těšit i v nové sérii seriálu Hra o trůny. Roli jeho manželky ztvárnila herečka Tuva Novotny s českými kořeny.

Z filmu Boj

Z filmu Boj

FOTO: Aerofilms

„Scénář Boje měl 120 stránek, ale já jich dostal jen 115, takže jsem celou dobu nevěděl, co ten chlapík skrývá. Nevěděl jsem, jestli je vinen, nebo nevinen. Jediné, co jsem věděl, bylo, že skončíme v soudní síni a že bude souzen. Moje práce byla ztvárnit profesionálního vojáka, ale nejen to. Také otce, manžela, syna, protože tím vším Claus je, spíš než vojákem. To pro mě bylo nejdůležitější. Řeknu vám jedno, kdyby se tohle opravdu stalo a vy byste se mě zeptali, co bych udělal, řekl bych: ,Udělal bych přesně  totéž.‘ Život není černý, nebo bílý, všechno má i nějaký odstín šedé,“ vysvětluje Pilou Asbæk.

Zaujal již svým debutem

Tobias Lindholm patří k nejpozoruhodnějším autorům současného dánského filmu. Absolvoval katedru scenáristiky na Dánské národní filmové škole (2007). Následně pracoval pro televizi, kde na sebe upozornil jako jeden z autorů seriálu Borgen (od roku 2010), který byl oceněn prestižní britskou Cenou BAFTA. Jako scenárista velmi úzce spolupracuje s předním dánským filmařem Thomasem Vinterbergem, s nímž napsal scénáře k oceňovaným filmům Submarino (2010) a Hon (Jagten, 2012), které byly uvedeny i v českých kinech.

Českým divákům byl karlovarským festivalem zprostředkován i Lindholmův celovečerní debut R (2010), mnohdy označovaný za nejlepší vězeňský film posledních let. Následoval Únos (2012), jenž rovněž zobrazuje syrovou autenticitu současné reality.