Černá komedie o svérázné rodince a ještě svéráznějším způsobu, jak zatočit s dluhy, je v povědomí diváků z dnes již legendárního nastudování pražského Činoherního klubu. Po dvou desetiletích od tamní premiéry se Lettsova hra objeví na pražské scéně podruhé – a sice v režii Petra Svojtky s Igorem Chmelou, Tatianou Vilhelmovou, Ivanou Jirešovou, Markem Taclíkem a dalšími herci v Kalichu.

„Když měla tato hra před dvaceti lety českou premiéru v Činoherním klubu, vyvolala řadu protichůdných reakcí. Šlo v podstatě o první průnik takzvané coolnes dramatiky na naše území. Mnozí diváci byli pobouřeni drsnými výrazovými prostředky, které byly v té době považovány za nevhodné. Dnes, kdy se na nás tohle všechno valí z filmů i televize takřka denně a na jevištích si našly místo hry autorů jako Joe Penhall či Mark Ravenhill, nám text Zabijáka Joea může připadat v tomto smyslu jen jako slabý odvar,“ připomíná dramaturg inscenace Jiří Janků.

„Je zvláštní, že v českém prostředí je Zabiják Joe takřka jednomyslně vnímán komicky, groteskně. Ano, hra pojednává o velmi vážných věcech, nicméně ta podařená rodinka, která si chce vraždou matky (a bývalé manželky) vyřešit tíživou finanční situaci, se něčím strašně podobá těm našim malým českým rodinám, těm našim Homolkům a jim podobným. Proto nám možná jejich konání přijde do značné míry komické a směšné. Musím se ale přiznat, že i my jsme při práci na Zabijáku Joeovi nacházeli mnoho komického, a rádi bychom, aby tahle inscenace naplnila žánr černé grotesky,“ říká režisér Petr Svojtka.

Po prosincové premiéře hry Božská Sarah s Ivou Janžurovou v titulní roli a únorovém nastudování Zabijáka Joea uvede Divadlo Kalich do konce sezóny ještě dvě činoherní premiéry: 21. března to bude komedie Začínáme končit v režii Lídy Engelové s Barborou Hrzánovou a Radkem Holubem v hlavních rolích a 18. dubna komedii Už nikdy sám v režii Petra Novotného se Zuzanou Bydžovskou, Pavlem Liškou a Josefem Poláškem.