Hlavní obsah

Politická poselství skrytá v dílech. Do Prahy přijede čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej.

Právo, Šárka Hellerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé procházející kolem Veletržního paláce v Praze mohou od neděle vidět sousoší Zvěrokruh čínského umělce Aj Wej-weje. Vystavuje v České republice poprvé a přijede své dílo osobně představit.

Foto: Frank Augstein, ČTK/AP

Čínský výtvarník Aj Wej-wej míří do Prahy.

Článek

Dvanáct přes metr velkých bronzových zvířecích hlav, umístěných do půlkruhu na dvoumetrových stojanech, je kopiemi plastik, jež tvořily vodní hodiny na fontáně ve Starém letním paláci císaře Čchien-lunga z dynastie Čching v Pekingu. Originály byly ukradeny během opiových válek v roce 1860, kdy byl palác vyrabován anglickými a francouzskými vojáky.

Aj Wej-wej bude v pátek přítomen slavnostní vernisáži svého díla a zúčastní se debaty pořádané Knihovnou Václava Havla. V sobotu pak bude po projekci dokumentárního snímku Bez omluvy v pražském Studiu Hrdinů diskutovat s diváky.

Konceptuální umělec, jehož díla vystavují nejslavnější a nejprestižnější světové galerie, je rovněž politickým aktivistou, který kritizuje porušování lidských práv a svobody slova nejen ve své zemi.

Tento sochař, fotograf a autor instalací vystavuje v prestižních světových galeriích. V roce 2011 jej britský časopis Art Review zvolil nejvlivnější uměleckou osobností roku.

Narodil se 28. srpna 1957 v Pekingu a je synem básníka Aj Čchinga. Vyrůstal v provincii Sin-ťiang, kam za kulturní revoluce poslali jeho otce do vyhnanství. Do Pekingu se rodina směla vrátit až v roce 1976, kdy Ajova otce rehabilitovali.

Výtvarník začal studovat animaci, v roce 1981 odjel do New Yorku, kde se zabýval filmem a designem. Především ale sledoval současné umělecké proudy, ponořil se do fotografie a konceptuálního umění.

V roce 2011 ho čínská policie nezákonně tři měsíce věznila poté, kdy se nechal slyšet, že kvůli neustálým represím uvažuje o životě v zahraničí. Cestovní pas mu úřady vrátily až loni v červenci. Umělec poté odjel do Berlína, kde žije jeho rodina.

V poslední době se jeho projekty dotýkají především tématu migrace. Aj Wej-wej si založil ateliér na řeckém ostrově Lesbos, kudy do Evropy přicházejí uprchlíci z různých zemí. Hodlá tam postavit pomník uprchlíků, kteří míří do Evropy, a pracovat na dalších projektech týkajících se uprchlické krize.

Tento týden umělec představil fotografii, na které ho indický fotograf Róhit Čaulá zachytil v poloze, ve které byl na tureckém pobřeží nalezen utonulý syrský chlapec Ajlan Kurdí. Fotografie vzbudila rozporuplné reakce.

Minulý týden umělec ohlásil rozhodnutí stáhnout svá díla z dánských galerií. Protestuje tak proti novým imigračním zákonům země, které umožňují příchozím cizincům zabavovat cennosti. Britskému deníku The Guardian Aj Wej-wej řekl, že v minulých měsících viděl tisíce příchozích včetně dětí, kojenců, těhotných žen, starých žen nebo chlapce s jednou rukou.

„Přicházejí bosí, v té zimě musí přejít kamenitou pláž. A pak přijde taková zpráva. Velmi mě to rozčílilo,“ vysvětloval osmapadesátiletý umělec, proč se rozhodl k takovému kroku. „Je to osobní čin, velmi prostý. Jsem umělec, který se snaží nejen sledovat dění, ale i jednat. Udělal jsem to rozhodnutí velmi spontánně,“ řekl britským novinářům.

Reklama

Výběr článků

Načítám