Článek
Šik ale není posmutnělým nostalgikem, zajímá ho především duchovní rozměr daných snímků, zaměřuje se na jejich přesahující význam. Sám okomentoval svůj cyklus Most jako výpověď o zániku města, o jednom z možných konců lidské práce a života.
Vystavovaná díla mají v sobě především hlubokou duchovní symboliku. Díváme se třeba na fotografii, na které celý horizont vyplňuje kulisa zdemolovaných mosteckých domů. Ubíhají k nekonečnu, zatímco v popředí smutně a osaměle trčí torzo dětského kočárku.
Napadne nás, že náhoda proti sobě postavila symboly starého a nového, zániku a naděje.
K abstraktní fotografii se tvůrce dostává spíše oklikou. Série Obrázky na zdi mapuje zajímavé detaily, které lze objevit na obyčejných městských zdech.
Zajímají ho nápisy na nich, praskliny, deformace i prohlubně, vytvářející na rozpraskané ploše fantaskní znamení či znaky. Některé jím viděné obrazce připomínají surrealistické či expresionistické obrazy.
Ondřej Šik je hluboce lidským fotografem, v kontrastu i symbióze světla a stínu hledá ten správný výraz, který přenáší na plochu fotografie.
Ondřej Šik: Ve stínu světla |
---|
Muzeum umění a designu Benešov, do 28. února |