Výtvarné hledání mnohovrstevnaté trojrozměrnosti v dvojrozměrné dimenzi předpokládá nejen fantazii, ale také originální vidění barevnosti či pochopení tvarové výjimečnosti.

To všechno autor rozhodně nepostrádá. Hraje si s předměty, vytváří z nich překvapivé koláže, často sahá k dadaistické ironii nebo surrealistické snovosti. Na mnoha jeho dílech se objevuje žlutý doutníkově protáhlý předmět, připomínající ponorku. Jako by symbolicky proplouvala pod abstraktní hladinou a zjevovala se v různých kontextech či významech. Latentní symbolický smysl podtrhuje navíc fakt, že žlutou ponorku poprvé viděli návštěvníci na vernisáži 8. prosince, tedy v den, kdy byl v roce 1980 zavražděn John Lennon, exčlen Beatles. A Beatles ke žluté ponorce neodmyslitelně patří.

Možná že tvůrce zvolil tento předmět v daném kontextu jako určité memento mori. Lebka, která je obvykle tímto způsobem zobrazována, by zřejmě pro něj byla až příliš banální. I tu dokáže smysluplně využít, ovšem v poněkud odlišné interpretaci. Spíše ji ironizuje, zobrazuje ji trochu jako masku či folklórní doplněk. A díky tomu do jisté míry překonává vrozený strach ze smrti, který má každý v sobě zakódován.

Člověk však hraje v Tobolově světě spíše druhé housle. Zjevuje se jako obrys nebo neuchopitelný stín. I v tom tkví určitá symbolika, ukazuje totiž jedince coby tvora pomíjivého a především nahraditelného. Jiným stínem a dalším obrysem.

Nad těmito asamblážemi si vnímavý pozorovatel naplno uvědomí, že svět je často kruté divadlo a my jsme jen nepodstatní herci režírovaní někým jiným.

Jan Tobola: Obrazy
Galerie Chodovská tvrz, Praha, do 29. ledna

Celkové hodnocení: 80 %