Hlavní obsah

V knihách už nepotřebujeme písmenka

Právo, Lucie Zelinková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Knižní trh před Vánoci posiloval. Jako obvykle řada zejména předních českých nakladatelských domů směrovala do tohoto období své nejsilnější tituly, přičemž pravidelně vycházívají zejména v zahraničí ověřené bestsellery. Letošní situace je však jiná. Nejen kvalitní a dobrou literaturu, ale i běžnou brakovou produkci vytlačily knihy zcela jiného charakteru.

Foto: Profimedia.cz

Beletrie byla na knižním trhu vytlačena omalovánkami a zápisky blogerů.

Článek

Knihy, u kterých je toto označení až skoro eufemismem. Příčky vedou „knihy“ takzvaných youtuberů a blogerů, převážně dětí a teenagerů natáčejících videa na YouTube, a omalovánky pro dospělé jedince. Zdá se tak, že už nejen nepotřebujeme alespoň minimálně přínosný obsah, ale dokonce ani písmenka.

Samozřejmě i nakladatelé jsou ve své podstatě byznysmeni, přestože je jejich polem produkt obecně vzato sofistikovaný, hodnotný a teoreticky celospolečensky přínosný. Teď však jako by zapomínali, že kniha má být něčím hodnotným a sofistikovaným, a ve velkém vydávají knihy youtuberů a omalovánky.

Poodstoupíte-li od omalovánek k bestsellerům, nabídne se vám pohled na letošní bestseller pro děti a mládež – knihu Já, JůTuber. Se skutečnou knihou má tato věc společný pouze výrobní materiál. Obsah je něco mezi nedávno zesnulým Bravem a okleštěným deníčkem interpretů.

Trend vydávání knih blogerů se uchytil v zahraničí v takové míře, že kniha Girl Online youtuberky Zoe Sugg se stala nejprodávanějším světovým debutem roku 2014, a to navzdory zcela chatrné kvalitě i faktu, že Sugg není skutečnou autorkou, ale pouze inspirátorkou příběhu. Knihu za ni napsal někdo jiný. Čtenářům to však nevadí a druhý díl už opět láme rekordy v prodejnosti. Pokud J. K. Rowlingová přiměla děti znovu číst, tato kniha je to dost možná odnaučí. Její obsah totiž tvoří jakési výpovědi, deníčkové záznamy a vzletná moudra youtuberů, doplněné takovými informacemi, jako je vysvětlení vulgárních výrazů užívaných na internetu.

Nemnoho obsahu je doplněno fotografickou dokumentací jednotlivých účastníků, přičemž jde o kompilaci snímků, na kterých se fotí mobilním telefonem v zrcadle či prostě sami sebe díky tzv. selfie. Celý komplet je zahalen do jakési zprzněné formy jazyka, která má pravděpodobně napodobit běžnou mluvu dnešních teenagerů. Středoškolsky a výše vzdělanému člověku ale tato jazyková mutace téměř zamezuje textu porozumět.

Z jedné stránky lze na celou věc nahlížet pozitivně, recipientem knih jsou děti a teenageři, nejčastěji ve věkovém rozmezí 12 až 19 let, prodeje jsou astronomické, proběhlo už několik dotisků. Bohužel je však obsah natolik pokleslý a nehodnotný, místy až vulgární, že fakt, že se jedná o knihu, je asi tak hodnotný, jako by byl vyryt na hliněné destičce.

Děti a teenageři se zajímají o fenomén youtuberů, co předvádějí na akcích je děsivé, tlačí se, omdlévají. Bylo by však přinejmenším příhodné držet odstup od knižního trhu.

Kniha by měla i nadále zůstat něčím, co má smysl a obsahuje prvky civilizované společnosti. Příčky bestsellerů letošních Vánoc nám tak ukazují, že o knihu samotnou zájem skutečně upadá, uspokojíme se s pár minutami vybarvování a dětem dáme polobulvární snůšku obrázků s vysvětlivkami vulgarit.

Nezbývá než pevně doufat, že příští rok to bude znovu Dan Brown nebo jiný bestsellerista, kdo obrátí pozornost čtenářů zpět ke knize jakožto hodnotnému artiklu.

Reklama

Výběr článků

Načítám