Hlavní obsah

Iron Maiden k sobě pustili archaismus a progresivitu

Právo, Jaroslav Špulák

Šestnácté studiové album britské legendy heavy metalu, skupiny Iron Maiden, se jmenuje The Book Of Souls, vyšlo v pátek a je zajímavé hned z několika úhlů pohledu.

Foto: Petr Horník, Právo

Bruce Dickinson při loňském vystoupení v Brně

Článek

Na svět se dostalo ve 40. roce existence formace, přichází pět let po předešlé desce The Final Frontier, což je časový rozestup, který Britové mezi alby v minulosti neměli, je nejdelší v jejich diskografii a přetahují se na něm dvě polohy progresivní a archaická.

Kapela na něm rezignovala na krátké melodické písně (vyjma Death Or Glory, která má v tomto ohledu potenciál) a rozhodla se autorsky a interpretačně poněkud rozmáchnout. Na dvě alba seřadila skladby, které se zvukem sice stále drží v osmdesátých letech, kdy Iron Maiden probouzeli k životu novou vlnu britského heavy metalu, nicméně co do stavby jde o košaté kompozice, nápadité a stylově atraktivní. Milovníci promyšlených aranží a skvělých instrumentálních výkonů si přijdou na své.

Iron Maiden ponechali s vědomím, že mají v sestavě hned tři znamenité kytaristy, v každé z nich prostor pro jejich sólové ekvilibristiky, stejně jako pro rytmické finesy bubeníka Nicka McBraina, téměř sólovou hru baskytaristy Steva Harrise a koneckonců i naprosto originální a po druhé vteřině rozpoznatelný zpěv Bruce Dickinsona.

Temnou stranou prezentace takové míry profesní zručnosti je však na tomto albu fakt, že kapela na ploše více než dvaadevadesáti minut přece jenom po určitém čase přestává poutat pozornost. V jednotlivých kompozicích se totiž nedostala mimo mantinely, které si pro svůj zvuk a podobu písniček v minulosti vybudovala.

Výjimkou je poslední Empire Of The Clouds, která nese prvky od Britů v podstatě neznámé. Zpěvák Dickinson v ní hraje na piano, což je u Iron Maiden věc nevídaná, stejně jako zvuk smyčců, jenž přijde v uvedené skladbě záhy. Jinak je to ale série jedenácti dlouhých kompozic, které bychom od Iron Maiden očekávali.

Dodejme, že mistrovsky zahraných, důvtipně zaranžovaných a sebejistě interpretovaných. Nadto jde o koncepční desku o tom, co se děje s duší po smrti. Kapela v textech vychází z učení Mayů o posmrtném životě. Písnička Tears Of A Clown je pak o loni zesnulém herci Robinu Williamsovi.

Iron Maiden: The Book Of Souls
Warner Music, 2CD, 92:11

Celkové hodnocení: 70 %

Reklama

Výběr článků

Načítám