RECENZE: Semaforsky laskavé brojení proti Mizině

Zprávy, že Divadlo Semafor je na mizině, se objevují v jistých druzích médií už delší čas, a to s jistým škodolibým uspokojením. Jiří Suchý se jim rozhodl čelit ve své nové hře Mizina číhá.

Mizina Jitka Molavcová přesvědčuje principála Jiřího Suchého, že se mu v divadle usadí.

Formou autorských revuí se už dříve vyrovnal s následky povodně, grantovými záludnostmi i s pětapadesátiletou historií Semaforu, takže mizina je jen další výzvou, jíž musí jako autor i principál čelit. Lépe řečeno brojit, protože, jak píše v programu, našel v brojení jistou zálibu.

Semaforské brojení ale nevolá do zbraně ani k odpovědnosti, spíš je to takové krotké a hravé postesknutí, že sedmnáct let „po sametu“ neviditelná ruka trhu divadlu moc nepřeje. Zvláště ne takovému, které chce chytře bavit. Ostatně v jiné své hře to Jiří Suchý výmluvně shrnul výrokem: „Kapitalismus je mnohem lepší než socialismus, ale horší, než jsem čekal.“

Mizina má trochu zdlouhavý rozjezd, v němž si Jitka Molavcová vystřihne efektní roli subrety Marici Skorobič a Jiří Suchý „pokleslého baviče“ Mr. Bertolda, což je jen další varianta jejich dvojice, jak ji známe z mnoha semaforských revuí, ve druhé polovině už se řeší přímo mizina. Neboli Mizina skvostně ztělesněná Jitkou Molavcovou, jež je čímsi mezi polednicí, revizní účetní a noční můrou v jedné osobě.

Jitka Molavcová jako atraktivní subreta Marica Skorobič.

Kromě Molavcové a Suchého, který na scéně září šarmem i tanečními kreacemi, večer „drží“ dívčí trio Eliška Hurábová, Magda Jedličková a Veronika Tichá, a také Lukáš Kunst, který se v Mizině projevuje nejen jako dobrý zpěvák, ale i přirozený herec se smyslem pro pointu.

Mizinu i mizinu se sice na závěr podaří zahnat, ale trikem, který nic neřeší. Tak trochu jako v pohádce, která potřebuje šťastný závěr a veselé finále. A protože skutečnost je daleko drsnější, tak se za vším tím humorem klube i jistá trpkost a smutek. Už proto, že co se týče nápadů a hudební invence (v představení zaznělo hodně krásných písniček s hudbou i texty Jiřího Suchého, zvláště pak hudebně působivé Šero!), Jiří Suchý ani Semafor rozhodně na mizině nejsou. Ale to je vlastně pozitivní zisk téhle zábavně brojící Miziny.

Jiří Suchý: Mizina číhá
Libreto, texty písní, hudba a režie: Jiří Suchý, premiéra 24. června v Divadle Semafor Praha.

Celkové hodnocení: 75 %