RECENZE: Jurský svět. Ještě víc atrakcí, efektů a moralit

Když před dvaceti lety vtrhl do kin Spielbergův Jurský park, bylo to jako zjevení. V té době neuvěřitelné triky oživily a rozhýbaly pravěká zvířata, která jsme sice znali z obrazů Zdeňka Buriana a ze Zemanovy Cesty do pravěku, ale poprvé jsme je slyšeli řvát, viděli utíkat a útočit, jako kdyby byla živá.

Chris Pratt a Bryce Dallas Howardová proti dinosaurům

První Jurský park vynesl na celosvětových tržbách přes miliardu dolarů, další dva díly byly slabší, ale fenomén zabíral dál, nemluvě o všech dinosauřích výrobcích, které dodnes nesmějí chybět ve výbavě žádného kluka. V dohledné době k nim přibude geneticky upravený Indominus Rex, který by si legendárního T. Rexe mohl dát k obědu.

Jsme v Jurském světě, zábavním parku, o jakém autor původní předlohy Michael Crichton i jeho hrdina dr. Hammond mohli opravdu jen snít. Dvacet tisíc návštěvníků denně, atrakce, které nápadně připomínají Disneyland. A četné odkazy na někdejší Jurský park včetně původní brány, doprovodné hudby i retro triček, která ovšem zaměstnanci nesmějí nosit, aby návštěvníkům nepřipomínala tehdejší tragédii. A za zdí je obří útočná masožravá a ještě k tomu inteligentní potvora, kterou vědecký tým parku sestavil pro zvýšení atraktivnosti, když obyčejní dinosauři už nemají čím překvapit.

Víc atrakcí, a tudíž víc vydělaných peněz, to je linie, kterou prosazuje manažerka Claire (Bryce Dallas Howardová). Využít cvičené dinosaury pro válečné účely chce zase vojenský expert Hoskins (Vincent d’Onofrio).

Proti nim stojí citlivá duše biologa Owena (Chris Pratt), který žádá, aby se i v uměle vytvořených zvířatech ctil život, potřeba vztahu a lásky. Nepřekvapí, že se Indominus Rex utrhne a začne požírat lidi právě v den, kdy park navštíví Claiřini synovci, charismatičtí bratři, kteří se dostanou do ohrožení života, protože neposlouchali. Pokud jde o příběh, je to moralita jako hrom. Nezasahujme do přírody, nemůže se to vyplatit. Nechtějme pořád víc a víc atrakcí, zábavy a peněz, důležitější jsou vztahy. Milujme se a množme se přirozeně. Je to prakticky totéž co minule, jen v novém obalu.

Vlastně je to docela vtipné, protože Jurský svět přesně kopíruje všechno, nad čím zvedá kárající prst. Ještě větší a žravější dinosauři, ještě dokonalejší triky, ještě lekavější scény, samozřejmostí je 3D verze.

Užít si a vydělat

Hezky se na to dívá. Působivé jsou letecké záběry na moře lidí, rozlévající se po Jurském světě, nekonečné fronty u všech atrakcí, detaily na nadšeně udivené tváře dětí, a hlavně akce, rychlost, spád a krvelačné scény, když Indominus Rex otevře svou strašlivou zubatou tlamu. Hudba sice připraví na leknutí, ale stejně to s divákem musí škubnout, protože bát se skutečně o hrdiny přece v tomto typu hollywoodského filmu nelze.

Když Owen cvičí raptory, je to úchvatné i legrační, když se kluci vydají přes zákaz do prostoru, kde nebezpečný Indominus řádí, je to napínavé, přestože víme, že to přežijí. A když si Claire vyhrne rukávy svého dokonalého manažerského kostýmku a vydá se do boje, je to sice směšné, ale nešť: Jurský svět je tu proto, aby vydělal a aby si fanoušci užili znovu a ještě víc. Obojí se nepochybně stane.

Jurský svět
USA 2015, 125 min. Režie: Colin Trevorrow, hrají: Bryce Dallas Howardová, Chris Pratt, Vincent d’Onofrio a další.