Článek
Debutové album s názvem Postfolklor vyšlo 29. dubna. V ten samý den proběhl křest v brněnském Music Labu, kde se kmotrovství zhostil Jiří Pavlica z Hradišťanu. Kmotrem pražského křtu v Jazz Docku ve středu 20. května bude Michal Němec z Jablkoně.
„Pracovně jsme albu říkali Kruté písně, jelikož reflektuje výhradně tragická témata. Přitahuje nás jejich nadčasovost a zároveň samozřejmost, s jakou ke smrti přistupovali naši předci v lidových textech sto i více let starých,“ glosuje Ponk vznik debutu.
Nahrávání probíhalo v LVGNC Studios v Bratislavě, na master putoval Postfolklor až do amerického Nashvillu. Deska vznikla také díky crowdfundingové podpoře fanoušků na serveru HitHit.
Trio se potkalo na konci roku 2013 jako muzikanti z cimbálovek. Lidové písně jim však byly – při vší úctě – těsné. S podobnými názory, nedbajíce na žánrové hranice, přistoupili k těmto písním bez předsudků.
„Lidovky jsou vlastně takové blues. Jsou výpovědí neztrácející na aktuálnosti. Nemyslíme si, že jsou něčím nedotknutelným, neměnným, posvátným, patřícím do muzeí. Lidová píseň je živým organismem, vyvíjejícím se s duchem doby. Vždyť i staré americké country má spoustu moderních fúzí a třeba takové blues se už nejednou důstojně setkalo s hip hopem,“ podotýká Michal Krystýnek, někdejší tercáš Hradišťanu, nyní frontman Ponku.
Spolu s ním tvoří kapelu Eduard Tomaštík, profesor cimbálu na konzervatoři v Kroměříži, významný dirigent a velmi osobitý cimbalista, a Jakub Nožička, multižánrový kontrabasista a baskytarista.