Hlavní obsah

Prague Design Week s andílky i rakvemi

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako v ráji moderní estetiky si bude připadat návštěvník druhého ročníku přehlídky soudobých trendů v oblasti designu Prague Design Week. Ve čtyřech patrech pražského Kafkova domu si až do 17. května může každý poměřit svůj pohled s vkusem odborníků.

Foto: Právo - Jan Šída

Rakve a urny vypadají takto méně děsivě.

Článek

V jednotlivých ateliérech je možné obdivovat práce sedmdesáti čtyř návrhářů. Kromě specializovaných firem vystavují také profesionální solitéři, studenti uměleckých škol či neetablovaní začátečníci z domova i ze světa. Cílem festivalu je ukázat současné estetické proudy užitého umění a jejich aktuální úroveň.

Foto: Právo - Jan Šída

Na výstavě byl prezentován i futuristický nábytek v tomto případě židle.

Jestliže design chápeme jako vzhled předmětů, které se zjevují v každodenním životě kolem nás, vidíme podstatu pouze z jednoho úhlu pohledu. Takzvané užité umění je sice vzýváno postmoderními designovými trendy, protože krásný může přece být i kartáček na zuby, vibrátor či toaletní papír a lze je pojmout jako umělecké dílo, estetické hledisko dneška je ale přece jen mnohem širší.

Týká se i obyčejných věcí vytvořených k potěše ducha. Kovářské studio Kovopo prezentuje kolekci železných kovaných plastik znamení zvěrokruhu. Černošedá těžká hmota dává jednotlivým symbolům vážnost i dynamiku. Návrhářka Linda Vránová ze studia Mladé ženy v designu naopak ve svém návrhu tří sportovních trofejí sází na lehkost a vzdušnou plasticitu.

Foto: Právo - Jan Šída

Kovářské studio Kovopo prezentuje kolekci železných kovaných plastik znamení zvěrokruhu.

Prague Design Week ukazuje také estetické trendy, které zpracovávají předměty spojené s posledními věcmi člověka. HogoFogoDesign chce posunout vizuální umění do oblasti pohřebnictví. Rakve a urny vypadají v jeho podání méně děsivě, hledá nové materiály a pracuje i s výraznými barvami.

Podle slov návrháře Jiřího Juráně chce firma oslovit především lidi, kteří mají zájem ovlivnit to, v čem náš svět opustí.

Pohřebnictví evokují i dva černí andílci levitující nad bělostnou vanou, které vytvořil ateliér PanSlavista. Nejedná se o žádnou makabrózní tematiku, ale o netuctový vzhled sprch. Odkud voda na naše tělo tryská, se může člověk pouze domýšlet.

Protože každé studio vytváří věci odlišné estetické vizáže, klade na procházející pozorovatele nároky v oblasti vybrušování vlastního vkusu. Jestliže tedy chtěli organizátoři poukázat na to, že předmětový design není pouze jednorázový akt, ale je to dlouhodobý proces, svého cíle se dotkli.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám