Hlavní obsah

RECENZE: Ladislava Postupu zajímají krásné ženské křivky

Právo, Jan Šída

Fotograf a výtvarník Ladislav Postupa razantně bourá mýtus, že tvůrci odkojení analogickou fotografií velice neradi podléhají moderním technologiím. Náchodský rodák, ročník 1929, totiž zpracovává svá díla počítačovými programy a nechává se inspirovat také videoartem.

Foto: Právo - Jan Šída

Fotograf Ladislav Postupa posouvá vizualitu svých děl do dalších duchovních dimenzí.

Článek

Liberecká výstava, nazvaná Výběr z tvorby, má dva póly. Práce ze šedesátých let se blíží klasické představě černobílé fotografie. Autor intenzivně pracuje s ženským figurálním aktem. Sám o této tematice prohlásil, že ho nezajímají nahotinky, ale že hledá krásné křivky ženy, protože si jí neskonale váží.

Naprosto ho neinteresují lascivní pózy či prvoplánové erotické kontexty. Postupa se intenzivně zaměřuje na tajemnost a křehkou neuchopitelnost fyzické krásy. A vysvětluje ji opačným způsobem, zobrazováním duchovního rozměru dané problematiky.

Proto ženskou nahotu polozahaluje stínem a barokním šerosvitem, vytesává z daného fundamentu určité torzo, na kterém akcentuje tu kterou estetickou rovinu. Odhalená ňadra modelky, ze kterých jsou nejvíce vidět bradavky, kontrastují s torzem tváře zahaleným černočerným světlem.

Foto: Právo - Jan Šída

Fotograf Ladislav Postupa představuje osobně svá díla.

Druhý pól expozice představují počítačově upravované snímky, které Postupa skenuje na MDF desky a posouvá jejich vizualitu do dalších dimenzí. Jeho touhou totiž je překonat zjednodušenou plošnost fotografie a vytvořit z ní nástěnný obraz či mozaiku, které navozují iluzi prostorovosti či plasticity. Stín dravce, který krouží nad krajinou, vypadá jako snímek pořízený nějakou postmoderní technologií z kosmické lodi. Zobrazování negativních lidských vlastností (díla Lháři, Závist) se děje pomocí archetypálních symbolů. Evokují válečné masky kmenových bojovníků. Výtvarně pracují s kontrastem bílé (přecházející do šedé), černé a červené.

Tím, že Ladislav Postupa proniká několika výtvarnými styly a využívá často i mnoha protichůdných technik, stává se osamělým běžcem v přízračné krajině. Díky tomu se však stává naprosto nezávislou a samostatnou jednotkou, která si prošlapává vlastní stezku pralesem. Pro nás, vnější pozorovatele, je vzrušující šlapat v jeho stopách.

Ladislav Postupa: Výběr z tvorby
Oblastní galerie Liberec, do 26. dubna

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Výběr článků

Načítám