Hlavní obsah

RECENZE: Ekologické tři sestry na Nové scéně

Právo, Radmila Hrdinová

Po posledních premiérách na Nové scéně pražského Národního divadla se zdá, jako by se režiséři míjeli s autory. U Levinovy hry Strasti života to bylo výraznější než u Bartlettova Zemětřesení v Londýně, ale vztah k textu je zásadním problémem i Špinarovy inscenace.

Foto: ND - Petr Neubert

V kruhu zleva Jana Janěková ml. (Sarah), Pavla Beretová (Jasmine) a Jana Pidrmanová (Freya), vlevo v růžovém Lucie Polišenská (Peter).

Článek

Divák neznalý textu (a těch bude většina) nejspíš stráví dost času na tom, aby se v krátkých výstupech vůbec zorientoval ve vztazích postav, už proto, že na rozlehlém jevišti jsou přítomni prakticky stále všichni jako muzikálová company.

Režisér Špinar s dramaturgem Tošovským text výrazně seškrtali, dokonce z něho zmizelo i titulní „zemětřesení“, o němž jen tu a tam padne zmínka, ale nijak se nepodílí (na rozdíl od textu) na smrti Freyi.

Za oběť škrtům padly i poměrně důležité motivace postav, které omezují jejich schematičnost, kterou naopak inscenace posiluje. Hra tak nejvíc ze všeho připomíná ekologické tři sestry 21. století s poněkud tlačeným akcentem na náš společný „tanec na sopce“ prakticky zničené planety.

Tři sestry – Sarah, která politice obětovala svůj osobní život, Freya, která čeká nechtěné dítě, z něhož se nakonec vyklube spasitel, rebelující a provokující Jasmine a jejich nemilující otec tak stojí v centru poměrně předvídatelného odvíjení pochmurné a v závěru i poněkud sentimentální ekologické agitky.

Předností inscenace je jednak dobře zvládnutý prostor Nové scény, který režisér plně a účinně rozehrává do hloubky, byť růžový domeček postavený na hlavu je stejně popisný jako křečovitě úsměvná muzikálová company sugerující spokojeností nasycenou konzumní společnost.

A druhou devízou jsou herecké výkony – výborná je Lucie Polišenská v dvojroli teenagera Petera a Freyiny dcery Emily, u Jasmine Pavly Beretové lze za suverenitou postavy vyčíst citlivou rozporuplnou bytost, Magdaléna Borová zvládá „přeskoky“ ve věku a mentalitě svých postav a za chladně věcným ekologem a nemilujícím otcem Vladislava Beneše je patrná hlubší krize muže, který zradil své poslání.

Celkové hodnocení: 65 %

Mike Bartlett: Zemětřesení v Londýně

Překlad Lucie Kolouchová, režie Daniel Špinar, dramaturg Jan Tošovský, scéna Heinrich Boráros, kostýmy Lucie Škandíková, videoart Erik Bartoš.

Premiéra na Nové scéně ND Praha 2. dubna

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám