Hlavní obsah

RECENZE: Režisér Pachl okouzlil Zábranou i Hrabalem

Právo, Eva Zajíčková

Konec dobrý, všechno dobré? V případě cyklu Škoda lásky to bohužel neplatí. Lze totiž jen litovat, že se nedostal mnohem dřív na úroveň, kterou do komediálního cyklu podle povídek známých českých spisovatelů přinesl na rozloučenou režisér Jan Pachl. Tedy už loni, kdy ČT odvysílala jeho větší část.

Foto: Česká televize – Pavla Černá

Marika Šoposká a Jan Dolanský v povídce Srdce ženy

Článek

Cyklus se v neděli uzavřel dvěma jemně úsměvnými, bolestně melancholickými i lehce nostalgickými snímky Srdce ženy a Zamilovaná, které Jan Pachl napsal na motivy povídek Jana Zábrany a Bohumila Hrabala, v prvním případě společně se scenáristkou Evou Papouškovou.

Režisérovi se povedlo propojit oba filmy v celek podobně jako před dvěma týdny, kdy ČT otevřela letošní pokračování cyklu jeho „retro“ komediemi natočenými podle povídek Eduarda Petišky.

Svým inteligentním, kreativním a uměleckým přístupem Pachl dokázal, že cyklus měl na víc než na tu líp tu hůř odvedené řemeslo a sbírku „bakalářských“ historek, z nichž některé sklouzávaly až k lidovému humoru. Vzhledem k tomu, že se kreativní producent Josef Viewegh mohl opřít i o jiné režiséry – velmi pěknou práci odvedl v první části cyklu Zdeněk Jiráský s povídkami podle Jaroslava Havlíčka, a i Petru Zahrádkovi se výrazně povedla hororově laděná povídka podle Ivana Klímy –, lze tedy nejen litovat, ale taky se ptát, proč ČT raději nezvolila sérii podobně autorsky laděných večerů a místo toho šla cestou různorodé směsky, již na konec ještě provázela velmi rozkolísaná kvalita.

Jan Pachl včera opět předvedl své silné stránky, s jejichž pomocí tak lehce utváří dobovou atmosféru, tj. jak silnou vizuální představivost, tak důraz na hudbu (Tadeáš Věrčák), s nimiž vždy jednoznačně i přesvědčivě zamíří k filmovému pojetí.

U obou příběhů, které vycházejí vstříc svému propojení jak dobou, tak částečně i prostředím, zdůraznil bolestně melancholickou náladu, což přineslo zajímavý výsledek hlavně v případě snímku podle Bohumila Hrabala, spisovatele, kterého je vzhledem k výrazným a úspěšným adaptacím režiséra Jiřího Menzela pro české filmaře velmi těžké jakkoli uchopit.

U Pachla se melancholie na jedné straně zlehka dotýká dobového žánru noir a na druhé se potkává s náznakem pábitelství literární předlohy a filmových adaptací, což je interpretace, která se vyznačuje jak originalitou a logikou, tak respektem ke spisovateli i tomu, co v české kinematografii představují Menzelovy snímky, a celkově vyznívá dobře.

Přesto se vytrvale vtírá myšlenka, jestli se v případě pacienta Brodyho povedlo zmíněné polohy propojit opravdu nenásilně, jakkoli je jinak v celé povídce práce s herci odvedena velmi hezky. Režie se přitom opírá hlavně o výkon milostné dvojice Soňa Norisová a Pavel Řezníček, k níž tvoří vyrovnanou protiváhu mužský tandem vyšetřovatelů Václava Postráneckého a Jiřího Černého, a dojem nekazí ani drobné role.

Po herecké stránce působí vesměs suverénně i první snímek Srdce ženy podle autobiograficky laděné Zábranovy povídky. Zaujme jak Jan Dolanský v postavě básníka, tak jeho přítel z továrny Lukáš Příkazký, kteří tvoří milostný trojúhelník s výborně obsazenou Marikou Šoposkou.

Škoda lásky: Srdce ženy
ČT 1, 15. 3. Scénář na námět Jana Zábrany: Eva Papoušková, Jan Pachl, režie: Jan Pachl, hrají: Jan Dolanský, Lukáš Příkazký, Marika Šoposká a další. Zamilovaná Scénář podle Bohumila Hrabala a režie: Jan Pachl, hrají: Soňa Norisová, Pavel Řezníček, Václav Postránecký, Jiří Černý, Jan Slovák, Teresa Branna.

Celkové hodnocení: 90 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám