Hlavní obsah

RECENZE: Kopancem znovu ožil ústecký Činoherák

Právo, Jiří P. Kříž

V mnoha inscenacích oživovalo Činoherní studio v Ústí nad Labem historii neklidného pohraničí. Bylo také prvním divadlem u nás, které podivné polistopadové modrorudé koalice a jejich činy nazvalo gaunerstvím. Odvahou tak navázalo na Rajmontův Činoherák sedmdesátých let a na Pokorného studio let devadesátých.

Foto: PRÁVO - Jiří P. Kříž

Marta Vítů a Jiří Trnka v rolích rodičů vražedníků Marka a Marcela

Článek

Až mu to politici českého severozápadu zatrhli. Jednoduše Činoherák zakázali. A to se nestalo ani za starých časů. Naštěstí zlovůle přišla ve chvíli, kdy jim to voliči spočítali a odstavili je. Nové vedení ústecké radnice se chvályhodně postavilo na stranu kulturní fronty a Činoherní studio obnovilo. V původním prostoru ve Střekově, a navíc v kině Hraničář.

Činoherák není v lehké situaci. Noví radní ještě nepochopili divadelní provoz a poskytli mu jen pět miliónů z potřebných dvanácti. Prý na pololetí, jenomže nasmlouvat už je nutné přinejmenším i to druhé. Polovina souboru odešla do jiných divadel, schází se ale (staro)nová parta. A hned nabízí první projekt: Tři podoby svobody. Kontinuita se zárukou – rozbouřený sever Čech a současný stav české společnosti.

Hned první inscenace – Kopanec Němců Andrese Veiela a Gesine Schmidtové, v překladu Michala Kotrouše – zabrousila na německou stranu příhraničí v nezaměstnaností a pravicovými úchylkami těžce zkoušeném teritoriu bývalé NDR. Snaží se rekonstruovat rasově motivovanou vraždu šestnáctiletého Marinuse Schöberla pravicovými radikály z řad jeho vrstevníků.

Foto: PRÁVO - Jiří P. Kříž

Václav Hanzl coby hlavní vrah Marcel Schönfeld.

Hra je velice silná, emotivně vyhrocená, obnažující nevzdělanost, vypatlanost, absenci jakéhokoli povědomí o hodnotách života nezanedbatelné části společnosti v sociálně zrazovaných územích na obou stranách hranice.

Pokažená je bohužel režisérem Michalem Skočovským. Absolventi režie JAMU podlehli v poslední době zvláštní manýře, okoukané ovšem od úspěšných německých vzorů. Notný kus inscenace zaznamenávají na film nebo nutí herce hrát kdesi za horizontem a snímat příběh v přímém přenosu.

Na drahou techniku ovšem nejsou peníze, a tak jsou ty přenosy primitivní, kontraproduktivní. Před týdnem to pokazilo třetinu Odsunu!!! Ivana Buraje v Ostravě, a nyní zhruba stejnou část Kopance v Ústí. V naléhavém příběhu pak inscenaci u Labe aspoň zachraňují herci.

Foto: PRÁVO - Jiří P. Kříž

Lukáš Černoch (Achim F., venkovan), Jan Plouhar (Marco Schönfeld).

Irena Kristeková v protikladech Vyslýchající a tvrdou pravici obdivující Sandry, Václav Hanzl v roli hlavního vraha Marcela, Jan Plouhar v postavě jeho bratra Marka, Marta Vítů, Lukáš Černoch, Jiří Trnka. Kopanec jako celek v Činoheráku představuje ovšem dobré, aktuální vykročení.

Andres Veiel, Gesine Schmidt: Kopanec
Režie Michal Skočovský, dramaturgie Vladimír Čepek. 29. ledna, Činoherní studio Ústí nad Labem.

Celkové hodnocení: 65 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám