Hlavní obsah

Festival Opera 2015 nabízí pravé hody milovníkům hudebního divadla

Právo, Radmila Hrdinová

Po dvou letech se do Prahy vrací reprezentativní přehlídka inscenací všech domácích profesionálních operních souborů Opera 2015 pořádaná Jednotou hudebního divadla. Od 22. ledna až do 21. února představí na několika pražských scénách v hlavním programu celkem sedmnáct operních inscenací.

Foto: Joseph Marčinský

Poprvé se na festivalu Opera 2015 představí i Štátne divadlo Košice, a to s inscenací Poulencovy opery Dialogy karmelitek v režii Lindy Keprtové.

Článek

Festival Opera 2015 je nekomerční a na jeho pořádání se podílejí všechna zúčastněná divadla včetně pražského Národního divadla. Výběr konkrétních inscenací, s nimiž se v Praze hodlají představit, je ryze na vedení souborů. „Festival Opera v roce 2013 oslavil dvacet let od svého vzniku. Udržel se především proto, že na něm finančně zásadně neprofituje ani Národní divadlo, které dává své operní domy k dispozici za nekomerčních podmínek, a už vůbec ne mimopražská divadla, kterým se dostane jen úhrady části nákladů na festivalové představení,“ říká ředitelka festivalu Lenka Šaldová.

Novinkou letošního ročníku je účast všech tří slovenských profesionálních scén. Své inscenace přiveze Slovenské národné divadlo z Bratislavy (Pucciniho Bohému), Štátna opera Banská Bystrica (Čajkovského Evžena Oněgina) a Štátne divadlo Košice (Poulencovy Dialogy karmelitek).

Festivalový program je letos obzvláště pestrý  - kromě tradičních italských hitů (Pucciniho Tosca a Bohéma, Mascagniho Sedlák kavalír, Boitův Mefistofeles) odráží repertoár i loňský Rok české hudby dramaturgicky objevnými tituly. Pražské Národní divadlo zařadilo na festivalový program Fibichův Pád Arkuna, liberecké Divadlo F. X. Šaldy Foersterovu Evu, plzeňské Divadlo J. K. Tyla operu Bohuslava Martinů Voják a tanečnice, opavské Slezské divadlo Janáčkovu Její pastorkyňu, ostravské Národní divadlo moravskoslezské jeho Výlety páně Broučkovy.

Foto: Daniel Jäger

V ostravské inscenaci Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy zpívají stěžejní role Kunky sopranistka Jana Sibera a Matěje Broučka tenorista Jorge Garza.

A nebudou scházet ani opery, jež má pražské publikum příležitost vidět vůbec poprvé, jako je olomoucká inscenace Ullmannova Pádu Antikrista, brněnská opera Alice in Bed Ivo Medka a Markéty Dvořákové anebo českobudějovická scénická kantáta Nyní a navždy Maria de Rose. S originálními původními operními díly přijedou do Prahy i Ensemble Opera Diversa, Ensemble Damian či Opera Povera.

Foto: Pavel Malý

Jedinečný zážitek slibuje uvedení Ullmannovy opery Pád Antikrista. Na snímku tenorista Václav Málek jako Regent.

Festival odráží nástup mladší a nejmladší generace operních režisérů, své inscenace tu mají Jiří Heřman, Linda Keprtová, Tomáš Pilař, Tomáš Hanzlík, Rocc, Tomáš Studený, režisérské duo SKUTR, za dirigentský pult se opět postaví šéfové, šéfdirigenti či dlouholeté opory jednotlivých souborů Mario De Rose, Miloslav Oswald, Martin Doubravský či Petr Šumník.

Festival není soutěžní, jeho smysl spočívá v podpoře operního umění a snaze představit jeho stav v plné šíři stávající tvorby souborů, nicméně i letos se po ukončení festivalového maratónu budou rozdávat tradiční čestné festivalové „Libušky“ v podobě krásného artefaktu sklářského výtvarníka Václava Hanuše. O jednotlivých cenách bude rozhodovat porota kritiků, porota emeritních sólistů Národního divadla, ředitelka festivalu i sami diváci formou anketního hlasování po každém představení. Udílení cen se pak odehraje na domácích jevištních jednotlivých oceněných divadel, která si festivalových ocenění váží.

Letos se představení budou hrát na scénách Národního divadla, v La Fabrice, v Divadle Komedie, v Divadle Hybernia a v Českém muzeu hudby, doprovodné programy se uskuteční též v Divadle Na Prádle a v kině Aero.

Vedle hlavního festivalového programu nabídne i doprovodný program řadu pozoruhodných akcí. Kromě besed se zajímavými osobnostmi, jako je světově proslulý tenorista Štefan Margita, anebo besedy se šesti kontratenoristy, to bude i promítání filmového zpracování Gluckovy opery Orfeus a Eurydika režiséra Ondřeje Havelky, anebo půvabná operní persifláž amatérského divadelního sdružení AdHoc nazvaná Il Congelatore, která vtipně čerpá z množství nejznámějších operních árií, duetů, ansámblů a sborů a která loni získala nejvyšší divácká i odborná ocenění na festivalu Jiráskův Hronov.

Vstupenky na festivalová představení jsou cenově dostupné i pro nejširší okruh milovníků opery a k dostání jsou v pokladnách pražského Národního divadla a dalších příslušných scén.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám