Hlavní obsah

Ondřej Havelka obdaroval Glucka i sebe

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německý skladatel a reformátor opery Christoph Willibald Gluck by letos v červenci oslavil třísté narozeniny. Herci, zpěváku a režisérovi Ondřeji Havelkovi je o dvě stě čtyřicet let méně, v říjnu oslavil šedesátku. Přesto oběma nadělil hudební dárek. Každému zvlášť i společně.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ondřej Havelka jako zpěvák interpretující swingové písničky

Článek

Ke Gluckovu jubileu vzniklo filmové zpracování jeho nejznámější opery Orfeus a Eurydika, natočené v unikátním barokním divadle na zámku v Českém Krumlově. K tomuto projektu se Havelka spojil s předním znalcem interpretace barokní hudby, dirigentem Václavem Luksem, a jeho soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Pro roli Orfea získali nejlepšího světového kontratenoristu, Američana Bejuna Mehtu.

„Byla to náhoda. Nepočítali jsme s tak hvězdným obsazením, ale nemohli jsme sehnat žádného špičkového kontratenoristu, protože všichni mají diář plný na pár let dopředu. Spíš žertem jsem řekl: tak zavolejte Bejuna Mehtu – a on měl kupodivu právě na září loňského roku volno. Bylo to neuvěřitelné. A navíc ho náš projekt velmi zaujal,“ říká Havelka.

Mehta přišel s myšlenkou filmu a jeho vliv na vznik díla byl natolik zásadní, že v projektu vystupuje jako umělecký poradce. Především je ale vynikajícím představitelem Orfea.

„Bejun má charisma, úžasný hlas a je i talentovaný herec. Natáčení se věnoval s velkou energií, přinášel nápady, ale hlavně přijal můj koncept komplikovaného vztahu hlavních hrdinů, který mění klasický příběh v drama viny a očištění se z ní ve jménu lásky. Více bych nerad prozrazoval, ať si každý ve filmu najde to své, třeba i tu neobvyklou interpretaci.“ říká o Orfeovi Havelka.

Inscenace se natáčela v originálních barokních kulisách i v prostorách pod jevištěm a ve sklepení, odkud Orfeus odvádí Eurydiku. Je to velmi sugestivní zpracování Gluckovy opery, které při vší dobové autenticitě přináší současný pohled na věčný příběh vztahu muže a ženy.

Hodná a zlá definice

Film, na kterém participovala Česká televize, se na obrazovkách dosud neobjevil, ale existuje v podobě DVD, které je dostupné v obchodech s hudebními nosiči. A počítá se s ním i pro zahraniční festivaly. Domácí publikum ho poprvé uvidí 12. února v pražském kině Aero v rámci festivalu Opera 2015.

Druhým dárkem, který dal Ondřej Havelka posluchačům i sám sobě, je CD Kríze sem, kríze tam, jež natočil se svým orchestrem Melody Makers. Kromě klasických swingovek obsahuje i čtyři elektroswingové předělávky. Pro odpověď na otázku, co je to elektroswing, má hned dvě definice – hodnou a zlou.

„Ta hodná říká, že je to aktuální modifikace swingové hudby, založená na minimalistickém repetování jednoduchých frází, a tím je přizpůsobená vnímání mladší generace posluchačů populární hudby. A ta zlá říká, že je to obyčejná tucka, pouze lehce obohacená o jisté prvky swingu, ale hlavně o zvuky připomínající historické nahrávky. Co je to tucka? To je takové to tu-c, tu-c, tuc v bicích, ale tomu jsem se koukal vyhnout,“ vysvětluje.

Milovníci klasického swingu by se ale neměli nechat odradit. „Puristé a fanoušci swingu mohou být trochu v šoku, když uslyší elektroswingové remaky, proto jsem dal cédéčku podtitul Stručný úlet od swingu k elektroswingu a zpět. A slovo zpět je velice důležité, protože jím dávám najevo, že klasický swing neopouštím a že je to pořád moje srdeční záležitost,“ zdůrazňuje Havelka.

Z devíti písniček na CD je pár zcela unikátních. Především titulní Kríze sem, kríze tam, kterou zpívá Havelkova sedmnáctiletá dcera Rozálie a kterou objevil režisér Jan Hřebejk v „pamětnickém“ filmu Pán na roztrhání. „Zpívá ji tam Ljuba Hermanová. Je to naivní, krásně praštěná, ale vlastně i dosti aktuální píseň. Vzhledem k ženskému textu jsem si ji nemohl zazpívat já. Róza se do ní zcela zamilovala, proto jsem chtěl, aby ji nahrála i na album,“ vysvětluje Havelka.

Dalším objevem je text písně Diga diga do Jimmyho McHugha a Dorothy Fieldsové, kterou nahrál Duke Ellington s orchestrem v roce 1928 a jež se od té doby stala populární. Na CD zazní poprvé s textem Jiřího Voskovce a Jana Wericha pod titulem Vše pro opice.

„K tomuto textu, který nebyl nikdy nahraný, jsem se dostal náhodou, když jsem pátral po úplném českém překladu Josefa Kainara. Je to text dadaisticky hravý a krásný, takže jsem zvědavý, jak ho posluchači přijmou,“ těší se z objevu Havelka.

Kainar ovšem na CD nechybí, v jeho přebásnění zní jako poslední číslo Porterova Miss Otis lituje. Příští rok slaví Melody Makers dvacet let existence, k jubileu se už nyní chystá dvojalbum s nejnovějšími repertoárovými kusy. Album Kríze sem, kríze tam lze tedy kromě narozeninového dárku brát i jako jistou formu ochutnávky.

Glucka i Havelku spojuje láska k hudbě. Ostatně kdoví, co by starý dobrý Gluck říkal na swing? „I Gluck byl kluk a my kluci se potřebujeme občas odvázat. A u čeho jiného než u swingu,“ uzavírá Ondřej Havelka.

Reklama

Výběr článků

Načítám