Hlavní obsah

RECENZE: Auto v proměnách času a výtvarných stylů

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražské Museum Kampa připravilo výstavu, jejímž hlavním tématem je technika i stroje na kolech. Jde vlastně o výtvarný hold symbolu moderní doby, totiž automobilu.

Foto: Právo - Jan Šída

Malíř Theodor Pištěk a ředitelka Musea Kampa Meda Mládková

Článek

Nejvýraznějším dílem přehlídky je velkoformátový obraz Andyho Warhola Daimler Motorkutsche (1886) und Benz Patent-Motorwagen (1886) z roku 1987. Avšak kvůli jeho mediální prezentaci poněkud zanikla jeho hodnota výtvarná. Autor použil svou typickou popartovou zkratku a vytvořil práci, která připomíná plakátovací plochu plnou barevných letáčků. Což je přesně to, co pop art, zaměřený na spotřební kulturu, adoruje.

Foto: katalog výstavy

Velkoformátový obraz Andyho Warhola Daimler Motorkutsche (1886) und Benz Patent-Motorwagen (1886) z roku 1987.

Na druhé straně vizuální barikády jsou především díla Kamila Lhotáka a Theodora Pištěka. Jejich obrazy ukazují automobil jako ušlechtilou antickou sochu, kterou osud zasadil do přízračné krajiny nebo abstraktního odcizeného prostoru, který se dotýká surreálna.

Čistou halucinogenní surrealitu vzývá Jaroslav Vožniak. Jeho olej Pocta Divnosti prolíná různé roviny a volně cituje zasuté významy symbolů. Automobil je tam spíše jedním z herců v komparsu než představitelem hlavní role v zobrazovaném dramatu.

Foto: katalog výstavy

Ke klenotům výstavy patří obrazy Theodora Pištěka (Theodor Pištěk: Na návštěvě u Harrachů).

Vilém Kreibich na svém obraze Závod zase vzdává poctu prvním průkopníkům rychlosti na čtyřech kolech. Napětí ve vzduchu, vůně benzínu a prach prvních závodních tratí z plátna doslova sálají a přetékají do výstavního prostoru.

Organizátoři se neomezili jen na jednu výtvarnou formu. Jako třešinka na dortu působí socha Sluneční paprsek – Motocyklista od Otokara Švece. Bronzový jezdec na ocelovém blesku se stává nekorunovaným králem doby, kdy byla rychlost opojnou drogou romantických dandyů a průkopníků nových možností.

Automobil i motocykl se však staly v jednadvacátém století spíše symbolem agresivity, arogance i zbytečné smrti. Jejich image se nenávratně zakalila. Proč se však na malou chvíli nevrátit s Warholem, Lhotákem či Pištěkem do časů, kdy slovo automobil bylo jiným výrazem pro krásu.

Auto v proměnách času
Museum Kampa, Praha, do 4. ledna 2015

Celkové hodnocení 90 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám