RECENZE: Lady Gaga stíhá Tonyho Bennetta

Před několika dny vyšlo album Cheek To Cheek. Jazzové a popové standardy z dvacátých až čtyřicátých let minulého století na ně společně natočili Tony Bennett a Lady Gaga. Ten první ono období částečně aktivně prožil, ta druhá ho má ráda.

Tony Bennett a Lady Gaga milují jazzové standardy.

Tvoří přesto zvláštní spojení. Osmaosmdesátiletý americký zpěvák je symbolem kvalitní a vkusné hudby poloviny minulého století, zatímco Lady Gaga dnešní tváře světového popu. Přitom nejde o jejich první spolupráci. Společnou písničku měli už na Bennettově albu Duets II z roku 2011.

Je logické, že tahounem alba je Bennett. Zpívá pokojně, přitom s obrovským zápalem a jiskrou v hlase. Je uvěřitelný v každém tónu, v každém výrazu, zkrátka dělá práci, kterou dělal celý život.

Lady Gaga je často v jeho stínu, byť z něho občas vystoupí a ubezpečí posluchače, že je velice dobrá zpěvačka. Nutno totiž brát v potaz, že zatímco její popové desky charakterizují různé efekty a její hlas doznává studiových modifikací, při nahrávání Cheek To Cheek k ničemu takovému nedocházelo. Zpívá na něm bez efektů, přirozeně, svůj hlas otevírá a obnažuje jeho hloubku.

Obal alba Cheek To Cheek.

Pokud někde nepůsobí stoprocentně přesvědčivě, jsou to vysoké polohy. Hned v úvodní Anything Goes na rutinérského Bennetta vysloveně ztrácí, nicméně postupem času jako by nabírala jistotu a ze zpěvačky, která se drží v pozadí za svým idolem a snad i vzorem, se stává výraznější osobnost, jež se blýskne například krásným sametovým zpěvem v písni Ev’ry Time We Say Goodbye nebo v šansonově laděné Lush Life, která v minulosti potrápila už řadu zpěváků.

Jak s albem Bennetta a Lady Gaga plyne čas, naplňuje se jedna z jeho ambicí. Prý ho ti dva nahráli mimo jiné proto, aby písně Ellingtona, Portera, Kerna, Berlina a dalších přiblížili mladému publiku. Protože uvedení autoři byli schopni napsat výborné melodie, vytvořit neopakovatelné nálady písní a ještě je opatřit smysluplnými texty, jejich tvorba oslovuje posluchače napříč generacemi sama o sobě. Je to ta nejlepší škola psaní fenomenálních melodických linek, vždyť na albu jsou samé šlágry.

Pro mladé zpěváky bývá uchopení podobného materiálu mnohdy složité a ne vždy se výsledek povede. Lady Gaga chytře zvolila doprovod zkušeného barda a jeho přítomnost ji vybičovala k velice slušnému výkonu. Pravda, Bennett působí ve většině písniček uvěřitelněji, ona si ale hanbu rozhodně neudělala. A neudělala ji ani Bennettovi za to, že na spolupráci kývnul.

Tony Bennett, Lady Gaga: Cheek To Cheek
Universal Music, 34:49

Celkové hodnocení: 75%