RECENZE: Od Andersena k celkem nenáročné revui. Další muzikál pro celou rodinu přináší Sněhová královna

Další rodinný muzikál rozšířil od soboty nabídku pražské muzikálové scény. Podle Andersenovy Sněhové královny ho volně vytvořili skladatel Zdeněk Barták a scenáristé Jan a Alena Pixovi, tedy tým, který v Divadle Hybernia uvedl před dvěma lety muzikál Kapka medu pro Verunku.

Sabině Laurinové to jako Letní princezně sluší a také hezky zpívá.

K jeho realizaci spojily své síly produkční společnosti Pixa – Pro manželů Pixových a MusicModelTrust Felixe Slováčka a Dagmar Patrasové.

Ta ostatně hraje v muzikálu titulní roli v alternaci s Mahulenou Bočanovou.

Gerda a Káj v muzikálu dospěli

Andersenovy pohádky přinášejí dětem kromě morálních hodnot také poezii, fantazii, obrazivost a zvláštní melancholii dotekem se smutnými stránkami života. Muzikálová Sněhová královna však – v duchu dnešní doby – míří za větší akčností, komediálností a výpravnou podívanou. S nimi ale z příběhu zmizely i výše jmenované kvality. Většina dětí je ale nepostrádá, ostatně Andersen se dnes už nečte, proč taky, takové dlouhé a smutné pohádky. Snad se po křehké andersenovské lyrice zasteskne alespoň někomu z rodičů.

Z Andersenových dětí jsou dva mladí lidé, kteří mají před svatbou. Tím se ale příběh posunul do jiné roviny, Gerda hledá svého snoubence. Káj, či spíše Kay, jak se tu jmenuje, ovšem zůstává pasivní postavou, která většinu času prosedí u spravování rozbitého zrcadla. Ještě hůře dopadla Sněhová královna, která většinu času buď spí, anebo chřadne. Její roli totiž bůhvíproč převzala démonická Rádkyně Ona.

Sněhová královna si moc nezazpívá

Sněhová královna je tu jen jednou ze čtyř sester ztělesňujících jednotlivá roční období, takže Gerda při svém putování musí projít návštěvami u až příliš rozverné Jarní víly, kde se jí dostane školení v bylinkářství, povrchní Letní princezny, která zpodobňuje dnešní svět celebrit, a Podzimní loupežnice, která má nejblíž ke své pohádkové předloze. Vede se přitom spousta řečí, většinou dost zbytečných, ale také se temperamentně tančí a zpívá, takže to dětské publikum zvládne. Ke konci už je ale těch diskusí přece jen trochu moc, zvláště když se musí sestry ještě usmířit, dobro zvítězit a dětem se musí dostat patřičného morálního poučení.

Samotná Sněhová královna si v muzikálu moc nezahraje ani nezazpívá, pokud se děti těší na svou oblíbenou Dádu Patrasovou, tak ji možná ani nepoznají. Hudba Zdeňka Bartáka je pro dětské posluchače celkem vděčná, už proto, že téměř každá písnička jim připomene některou z těch, co už slyšeli, ostatně rodiče si mohou zanotovat i Straussův valčík. Dramatické polohy jsou vyhrazeny zlé Rádkyni a s přehledem je zvládá Michaela Nosková, výborný je i Peter Strenáčik v roli hodného Rádce, škoda že nemá v příběhu více prostoru. Anna Julie Slováčková jako Gerda zápasí občas s intonací, David Gránský jako Kay má příjemný hlas a trochu tuhý herecký projev.

V mnoha komediálních proměnách děti vděčně přijímají Felixe Slováčka ml., líbit se jim bude i půvabná Letní princezna Sabiny Laurinové nebo drsná Loupežnice Martiny Pártlové a její dcera Lů Elišky Ochmanové. A celá company celkem slušně zpívá i tančí, pokud jim ovšem choreografie nenabízí jen „baleťácké“ máchání pažemi, jak je předvádí Gerdin doprovod.

Sněhová královna není tak dobrý rodinný muzikál jako Mauglí v Divadle Kalich, ale děti i jejich rodiče zřejmě uspokojí, i když s původní pohádkou toho zas tak moc společného nemá. Ale čtenářů Andersena mezi nimi tak jako tak moc nebude.

Zdeněk Barták, Jan a Alena Pixovi: Sněhová královna
Hudba: Zdeněk Barták, hudební aranžmá a nahrávka: Daniel Barták, scénář: Jan a Alena Pixovi, texty: Kristýna Pixová a Ondřej Suchý, režie: Lumír Olšovský, choreografie: Helena Peerová, scéna: Martin Černý, kostýmy: Kateřina Bláhová. Premiéra 20. září 2014 v Divadle Hybernia Praha (psáno z odpolední předpremiéry 18. září).

Celkové hodnocení 60 %