Hlavní obsah

RECENZE: Dvacet let v Arše odhaluje Burianův přístup

Novinky, Alex Švamberk

U písničkáře Jana Buriana je obdivuhodné, jak se mu zejména v posledních letech dařilo mít aktuální zvuk, aniž by se přitom vytratil charakter jeho skladeb. Moderní aranžmá až na výjimky nepůsobila násilně či chtěně. Přesto ale jádrem jeho tvorby jsou písně s doprovodem klavíru. Ukazuje to i aktuální živá kompilace Dvacet let v Arše.

Foto: Divadlo Archa

Jan Burian

Článek

Název je trochu matoucí, nejde ani o koncert k dvaceti letům vystupování v Arše, ani o kompilaci, která by přinášela z každého roku jednu píseň. Na CD je jejich většina z poloviny devadesátých let, kde je doplňují dvě z roku 2007 a dvě z koncertu k Burianovým šedesátinám. Jádrem DVD je pak koncert k padesátinám.

Retrospektiva ukazuje, že Burian má dlouhodobě zájem zvuk obohacovat, ozvláštňovat, ale že i přesto je stále sžitý s klavírem a písně jen v jeho doprovodu působí silně, i když nejsou aranžérsky ozvláštněny.

Burian se přitom nebránil přejít až do noisu, což ukázala nejvýrazněji píseň Žijí teď ve mně divní lidé s Janem Jeřábkem a s Františkem Jančem. Klidně ale využil i samotného smyčcového kvartetu, protože vždy hledal taková aranžmá, která nejlépe zdůrazní náladu písně.

Album také potvrzuje, jak velkým je Burian, sám dobrý textař, milovníkem poezie a kolik básní zhudebnil. Kromě Bennyho Andersena, jehož textům věnoval celé album, jsou to i básně Fráni Šrámka a Konstantina Biebla i Christiana Morgensterna nebo Ericha Kästnera.

Velmi citlivá retrospektiva, která není jen pouhým živákem, ale pomáhá pochopit Burianův přístup i vývoj, k čemuž napomáhá i dobrý zvuk.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám