Hlavní obsah

RECENZE: Kostnický deník je příběhem Jana Vičara

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nebývá zvykem, aby na začátku expozice byla prozrazena pointa celého díla. Výstava grafika Jana Vičara patří ke světlým výjimkám. Je však třeba říci, že výše uvedené prozrazení nikterak neubírá na napínavosti a neochuzuje.

Foto: katalog výstavy

Díla grafika Jana Vičara jsou inspirována jeho pobytem v německé Kostnici (Houpačka).

Článek

Na začátku cesty po Vičarových snových milnících jsou vystaveny stránky z jeho deníku. Popisuje zážitky pečovatele v německé Kostnici. Na tom by nebylo nic divného, kdyby jeho svěřenec nebyl bývalý člen SS. Takže ho paní domu i klient častují hanlivými výrazy jako Tschechei a on na oplátku používá termíny jako gestapačka.

Ovšem díky politicky nekorektním příběhům vznikla tato pozoruhodná díla. I název výstavy je inspirován výrokem starého esesáka, který tvrdil, že chtěl být generálem, ale válka byla příliš krátká.

Vičar však syrové zážitky zakódoval do výtvarné šifry. Používá chagallovskou snovost promísenou s boschovskou vizí pekla. Velkoformátové linoryty či dřevořezy pozorovatele doslova atakují. Je však důležité, jestli se díváme z dálky a máme komplexní pohled na věc, nebo chceme z blízka vnímat drobné detaily. Obě metody jsou legitimní, ovšem k dokonalému uměleckému zážitku je třeba obě propojit.

Foto: katalog výstavy

Vičarova díla mají v sobě zakódováno mnoho temných symbolů (Jezdec).

Dřevořez Houpačka visí ve dvou verzích v protilehlých místnostech, takže stačí si najít vhodný bod mezi nimi a jen otáčet hlavu. A hledat detaily, ve kterých se obě díla mírně liší. Pozorný hledač objeví postavy lidí jdoucích do neznáma či plechový bubínek, který snad patří chlapci s houpačkou. Ovšem v kontextu autorovy německé zkušenosti se musíme ptát i po hlubším smyslu rekvizit. Malý chlapec, vojenský bubínek, lidé jdoucí do záhuby symbolizují zneužití člověka válečnou mašinérií.

Jakoby se Vičar pozastavoval nad tím, co vlastně vede příslušníka druhu homo sapiens k tomu, aby se stal členem jednotek SS.

K dokreslení dojmu z  expozice nechtěně posloužil i zvolený výstavní prostor. Z okna pražského Colloredo-Mansfeldského paláce je vidět na Křižovnické náměstí, na němž majestátně trčí socha Karla IV., císaře římského a krále českého, kterého berou za svého Češi i Němci.

Ačkoli by je měla Karlova osobnost spojovat, spíše je i po staletích rozděluje. Možná právě tohle můžeme hledat a nalézat v sugestivních dílech grafika Vičara.

Jan Vičar: Chtěl jsem být generál, ale válka byla příliš krátká
Colloredo-Mansfeldský palác, Praha, do 21. září

Celkové hodnocení 80 ℅

Reklama

Výběr článků

Načítám