Článek
Obnovená díla z konce 17. století s výjevy ze života Svaté rodiny se poprvé společně představují veřejnosti v Arcibiskupském zámku v Kroměříži.
Tapiserie si podle kurátorky výstavy Simony Jemelkové objednal v poslední čtvrtině 17. století olomoucký biskup nebo některý člen olomoucké kapituly v dílně Van Der Goten v Antverpách. „Vynikají špičkovou kvalitou provedení složité gobelínové techniky, při které nebyly používány jen čisté barevné tóny, kladené vedle sebe, ale byly využity rovněž složité metody s efektem melírování, tedy propojování více barev,“ podtrhla Jemelková.
„Jedinečné jsou gobelíny i zpracováním novozákonních témat. Ta jsou na rozdíl od námětů ze Starého zákona v tvorbě tapiserií málo obvyklá, a to jejich význam v kontextu duchovní tvorby ještě zvyšuje,“ upozornila kurátorka. Gobelíny jsou fragmentem původně rozsáhlejšího cyklu ze života Panny Marie. Usilovná práce specialistů přinesla kromě záchrany hmotné podstaty památky rehabilitaci původního výtvarného vyznění a umožnila obě tapiserie zařadit mezi nejlépe i nejautentičtěji dochovaná díla tohoto typu v České republice.
Výstavu v Kroměříži pořádají Muzeum umění Olomouc a kroměřížský Národní památkový ústav. Otevřena byla v pátek, potrvá do konce září. Koná se při příležitosti rekonstrukce Květné zahrady v Kroměříži, která vstupuje do závěrečné fáze.
„V pozadí výjevů obou gobelínů najdeme průhledy do renesančních a barokních zahrad, což si zřejmě vyžádal objednatel, biskup Karel II. z Liechtensteinu Castelkorna, který současně vybudoval unikátní kroměřížské zahrady,“ vysvětlil souvislost tapiserií a zahradního umění zástupce ředitele Muzea umění Olomouc Ondřej Zatloukal.