RECENZE: Slávek Klecandr oslovuje především podobně naladěné duše

Právo, Milan Slezák

Slávek Klecandr je kapelník křesťanské folkrockové skupiny Oboroh, která se na domácí hudební scéně pohybuje už více než dvacet let. On sám nyní vydal po třinácti letech další sólové dílko Pátý pád. Album jej zachycuje, řekněme, v intimnější podobě muže s kytarou, jenž zpívá pro podobně naladěné duše.

Obal nového alba Slávka Klecandra

Devatenáct skladeb zahraných živě po kostelích a dalších koncertních prostorách na nejrůznějších místech republiky drží pevně pohromadě zejména z hlediska myšlenkové náplně. Spojuje je ale také způsob Klecandrova přednesu a hudebního doprovodu. V něm má svůj prostor vliv blues, ale objevují se také šansonové prvky, křehčí folkové balady i rychlejší kusy zahrané na španělku s téměř rockovým drivem.

Ať už se ale jedná o písně, které mohou posluchači znát z repertoáru Slávkovy domovské kapely (například Jako Jonáš, Sníh, Trosečníci nebo některé z Žalmů), či o písně „odjinud“, jsou prostoupeny jeho vztahem k Bohu a víře. Vše je ale podáváno poměrně civilně, bez přehnaného patosu.

„A kdyby se objevila nějaká hláška, tak biblický songy jsme nezpívali…,“ říkali v legendami opředeném díle Třiceti případů majora Zemana nazvaném Mimikry členové stejnojmenné kapely po svém koncertě. Slávek Klecandr by to o svých písničkách zřejmě říci nemohl.

Jeden z inspiračních zdrojů je totiž naprosto zřejmý. Vždyť v několika případech se jedná přímo o zhudebněné texty žalmů z Bible. A závěr desky obstarává text modlitby Otče náš. Dá se říci, že Slávek Klecandr je reprezentantem poměrně specifického žánru. Křesťanská či nakonec jakýmkoliv náboženstvím ovlivněná folková nebo rocková hudba se u nás pohybuje většinou spíše v rovině muziky pro určité relativně uzavřené skupiny lidí (ať již jakkoliv početné). Je jisté, že Klecandr svým albem nepochybně osloví především podobně naladěné duše. Ty, pro něž nejsou interpretované myšlenky a podobenství něčím, co mohou uchopit jenom obtížně.

Slávek je zpěvák se zajímavě zabarveným hlasem i velice solidní muzikant (to dokazuje zejména ve výtečné instrumentálce Hon) a z nahrávky je jasně patrné i to, že ho živé hraní baví. Jenom… To, čím je jeho tvorba specifická a odlišuje jej od interpretů s obdobným hudebním projevem, ho do jisté míry také limituje. Posluchače, jimž není blízká ústřední myšlenka alba, patrně neosloví. Na druhé straně ale – bude to někomu vadit?

Slávek Klecandr: Pátý pád
Indies Happy Trails Records, 63:33

Celkové hodnocení: 60%