Hlavní obsah

Žebříčky CD patří minulosti, v Německu a v Anglii měří streamování

Novinky, Stanislav Dvořák

Neudržitelnost starého konceptu albových žebříčků, který ani zdaleka nezachycuje skutečný život v hudebním světě, je evidentní. V některých zemích se rozhodli započítávat streamování na internetu.

Článek

Vedení britského Rádia 1 uvedlo, že už od léta budou přebírat do hitparády data od největších streamovacích služeb. Němci a Američané už to dělají, Britové se je snaží dohnat. Nicméně Official Charts Company uvedla, že přesné datum ještě nemají. Šéf společnosti Martin Talbot vysvětlil, že ještě pořád pracují na modelu, jak vše co nejobjektivněji zpracovat.

Šéf Universal Music ve Velké Británii David Joseph v minulosti přiznal, že hitparádě UK Chart hrozí propad do bezvýznamnosti, pokud bude počítat jen prodané desky.

Streamování je v poslední době na vzestupu, loni například v Británii rostlo o 33,7 procenta a zajišťuje cca 10 procent příjmů hudeního průmyslu. Nejoblíbenější byli loni Daft Punk (Get Lucky), Bastille (Pompeii) a Robin Thicke (Blurred Lines).

Zcela objektivní žebříček dnes nelze vytvořit 

Německo přidalo streaming do oficiální hitparády minulý měsíc. Všechny země ale stojí před problémem, který se nedá rozhodnout úplně spravedlivě. Kolik přehrání je vlastně ekvivalentem koupení písně? A jak dlouho musí člověk písničku poslouchat, aby se to počítalo? Někteří statistici uvádějí 30 vteřin, jiní ale uznávají jen celek, protože nedokončení poslechu svědčí o nezájmu.

Loni začal ve světě poprvé v dějinách klesat legální prodej hudby na internetu. Spadl o 6 procent, ale nezpůsobil to nárůst pirátství, nýbrž legální streamovací služby, které hlásí stále větší zájem lidí.

Ani po jejich započtení ale měření hudebního světa nebude plnohodnotné. Sčítání všech mp3 stáhnutých zdarma z různých stránek po celém světě je zcela nemožné, a tak jediným objektivním kritériem bude v budoucnu počet platících návštěvníků na koncertech.

Reklama

Výběr článků

Načítám