Hlavní obsah

RECENZE: Frankenstein baví i děsí perfektní parodií

Právo, Radmila Hrdinová

Muzikál Mladý Frankenstein Mela Brookse a Thomase Meehana (u nás známých z karlínské inscenace Producentů) uvedlo o víkendu v české premiéře Městské divadlo Brno.

Foto: Jef Kratochvil

Viktória Matušovová jako Inga a Milan Němec jako Frederick Frankenstein v brněnském muzikálu Mladý Frankenstein

Článek

Mel Brooks adaptoval pro muzikálové jeviště svou stejnojmennou filmovou parodii z roku 1974, v níž úspěšně karikoval hororové filmy s uměle stvořeným monstrem. Mladý Frankenstein měl premiéru na Broadwayi v roce 2007 a zaznamenal 484 reprízy.

Vše působí hravě a přirozeně, ale za tou lehkostí se skrývá ohromné kvantum energie a tvrdé práce.

Děkan prestižní lékařské fakulty v New Yorku Frederick Frankenstein zdědí hrad v Transylvánii, kde jeho dědeček prováděl pokusy s oživováním mrtvol. Poté, co přijede převzít dědictví, začnou se dít věci. A když ve společnosti atraktivní asistentky Ingy, skřetovitého pomocníka Igora a poněkud šílené hospodyně Madam Bletcher objeví dědečkovu podzemní laboratoř, propadne zcela jeho odkazu – a nové monstrum je na světě…

Brooks kromě spoluautorství scénáře napsal i texty písní a především hudbu, jejíž duch tkví ve výborně šlapajícím swingu a která vtipně pracuje s nejrůznějšími folklórními či etnickými názvuky. A tak Transylvánci tančí balkánské kolo, zatímco Inge bavorsky jódluje, tmou lkají cikánské housle, ale zrovna tak se v muzikálu perfektně stepuje a tančí boogie a jiné svižné rytmy.

Petr Gazdík se svým týmem vytvořil přesně strefenou parodii ve stylu Tajemného hradu v Karpatech. Od kulis a kostýmů až po herecký styl se vše pohybuje v jemné nadsázce, která ctí jak styl „pamětnických“ filmů, tak i suchý anglosaský humor. Vše působí hravě a přirozeně, ale za tou lehkostí se skrývá ohromné kvantum energie a tvrdé práce.

Obsazení sobotní premiéry nemělo chybu. Jen zpěv nezněl vždy zcela čistě, ale nikomu to moc nevadilo. Milan Němec v titulní roli zúročil svůj výborný smysl pro komediální nadsázku, jeho Frederick je přitrouble nesmělý i vědecky ujetý, ale hlavně neodolatelný. Precizní je pohybová i herecká stylizace Jiřího Macha do hrbatého Igora.

Foto: Jef Kratochvil

Z divadelní hry Mladý Frankenstein.

Výborná je Jana Musilová jako Madam Bletcher, jejíž song On byl můj boyfriend je jedním z vrcholů večera, i Viktória Matušovová jako plavovlasá Inga poskytující Frederickovi neocenitelné asistenční služby. Petra Jungmanová si s chutí užívá proměnu afektované snoubenky Elizabeth v živočišnou milenku Netvora, dokonale ztvárněného Miroslavem Urbánkem.

A nepřehlédnutelné jsou i další figurky, zvláště Viktor Frankenstein a Poustevník v příjemné herecké i pěvecké nadsázce Martina Havelky. A jako vždy je pohybově i pěvecky perfektní company a orchestr, který si pod taktovkou Dana Kalouska s dobře namíchaným Brookovým hudebním koktejlem skvěle rozumí.

Mladý Frankenstein v Brně je trefou do černého, o čemž svědčil i bouřlivý divácký ohlas na premiéře. Pobaví bez rozdílu všechny generace. Ty mladší i ty pamětnické.

Celkové hodnocení 90 %

Mel Brooks a Thomas Meehan: Mladý Frankenstein

Překlad Petr Gazdík a Karel Škarka, režie a úprava Petr Gazdík, hudební nastudování a dirigent Dan Kalousek, scéna David Benson, projekce Petr Hloušek, kostýmy Veronika Hindle, choreografie Lucie Holánková.

Česká premiéra 18. ledna 2014, Městské divadlo Brno

Reklama

Výběr článků

Načítám