Hlavní obsah

Britové stále více streamují, hudbu kupují méně

Novinky, Stanislav Dvořák

Streamovací služby Spotify a Deezer hlásí za minulý rok asi 7,4 miliardy přehraných tracků jen na britském trhu. Lidé utratili za předplatné na těchto službách asi 103 miliónů liber, což tvoří 10 procent celkového příjmu hudebních vydavatelů. Je to o 34 procent více než předloni.

Foto: Profimedia.cz

Internet vítězí, ale CD a vinyly se nevzdávají.

Článek

Celkový zisk ze streamování je podle serveru NME ještě vyšší, protože v tom nejsou započítány zisky z reklam, které doprovázejí písničky přehrané zadarmo. Nejvíce Britové přehrávali domácí Arctic Monkeys.

Celkově však hudební trh zaznamenal propad o 6,4 procenta, nejvíce se propadají fyzické nosiče – CD asi o 13 procent. Jenže navzdory všem prognózám, že formát CD skončí, které slýcháme už léta, se to v nejbližší době nestane. Na CD totiž labely nejvíce vydělávají a tvoří pořád téměř dvě třetiny prodaných alb (cca 60 miliónů kusů).

Gramofonová deska žije

Digitálně se prodalo jen cca 32 miliónů alb. Lidé si na síti koupí spíše levnější singly (175 miliónů). Jisté je, že vinylová móda nadále pokračuje. Přestože je to drahé, britští fanoušci zakoupili loni 780 tisíc gramofonových desek.

Server Spotify uvádí, že už zaplatil umělcům více než miliardu dolarů od roku 2008. Jenže to je celková suma pro všechny za pět let. Spotify tvrdí, že si nechává jen 30 % z peněz, které získá za reklamu a od předplatitelů. Jenže zbylých 70 % se k umělcům nedostane. Platí se totiž vydavatelům hudby, kteří si také uříznou své sousto z už tak malého koláče.

Podle údajů firmy si nezávislé album neznámé skupiny na stránkách může vydělat asi 3300 dolarů za měsíc a deska globální komerční superhvězdy vydělá přibližně 425 tisíc dolarů za měsíc. V současnosti má služba šest miliónů předplatitelů.

Reklama

Výběr článků

Načítám