Hlavní obsah

RECENZE: Jake Bugg skládá hold starým hudebním časům

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když v roce 2012 vydal písničkář z Nottinghamu Jake Bugg první album, netušil nejspíš, jak významný počin v tom roce to bude. Zanedlouho se kolekce dostala na první místo ostrovní prodejní hitparády a média psala o tom, že od roku 2005, kdy se na trhu objevil debut skupiny Arctic Monkeys, se na tamní scéně nezjevil nikdo, kdo by tak dobře vystihl náladu mladé generace.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Jake Bugg publikum nadchl.

Článek

Dnes teprve devatenáctiletý Bugg vydal nedávno své druhé album a výrazně na něm posunul svůj zvuk. Nahrával je ve Spojených státech pod dohledem Ricka Rubina a přiblížil se na něm tamnímu pojetí hudby, neboť se ještě více opřel o rock’n’roll, country a blues, tedy hudbu s americkými kořeny. Ne že by tyto pevné body do té doby neznal, na nové desce je však důrazně vypíchl do popředí.

Shangri La, jak se jeho druhé album jmenuje, se ve Velké Británii zatím dostalo nejvýše na třetí příčku, ve Skotsku bylo druhé a například v americké prodejní hitparádě Billboard se vysoukalo jen na šestačtyřicátou pozici. Přítomnost amerického producenta se tedy v přízni tamních hudebních příznivců až tak výrazně neprojevila.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Jake Bugg hrál z obou svých alb.

V neděli večer se Jake Bugg představil poprvé v Praze. V Lucerna Music Bar bylo vyprodáno a on nabídl tuzemským i zahraničním divákům program složený z písniček z obou svých alb. Přidal k tomu coververzi skladby Neila Younga My My, Hey Hey (Out of the Blue).

Zmínka o britské skupině Arctic Monkeys na začátku této recenze nebyla lichá. Koncert totiž připomínal jejich současné pojetí britské hudby šedesátých let, zde navíc spojené s písničkářstvím Boba Dylana. Bugg vůbec skládá prostřednictvím svých písniček hold legendám světové hudby – tu je z některé cítit vliv Rolling Stones, tu Beatles, tu Boba Dylana, jinde zase The Who.

Mladý Brit přitom není velký koncertní dříč. Své skladby v Praze přehrál bez velkých gest a nebavil se při tom nijak zvlášť s publikem, nereagoval ani na výkřiky, které na jeho adresu směřovaly v pauzách mezi jednotlivými písněmi.

Foto: Petr Hloušek, ČTK

Jake Bugg dobře odvedl svou práci.

Přišel, stoprocentně zazpíval a zahrál dvacet písniček a zase odešel. Jako by mu nadšení publika nedávalo dost důvodů více se při prezentaci skladeb rozmáchnout, zavtipkovat, něco okomentovat či se usmát. Veškeré emoce, které koncert přinesl, pramenily z jeho osobních textů a pěveckého přednesu.

Jako bonus ukázal, že je znamenitý kytarista, to když zejména v závěru vystoupení zahrál několik sól s absolutním klidem, vlastně přesně takovým, s nímž prezentoval všechny skladby svého setu.

V každém případě to byl povedený koncert. Těžko říct, jestli písničky Jakea Bugga znamenají budoucnost hudby, jak si myslí Noel Gallagher, bývalý člen Oasis. Jistě však spoludefinují retro na současné scéně, dobře podané, emotivní a uvěřitelné.

Co koneckonců dělat jiného, když současná hudba nic lepšího nepřináší?

Jake Bugg
Lucerna Music Bar, Praha, 1. Prosince 2013

Celkové hodnocení: 80%

Reklama

Výběr článků

Načítám