Pod vedením Alice Nellis nastupují k dalšímu filmovému záběru Andělů, které scenáristka a režisérka točí podle románu Andělé všedního dne spisovatele Michala Viewegha.

„Je to po Perfect Days a Revivalu už moje třetí spolupráce s Alicí a věřím, že Andělé budou mít přinejmenším stejně dobrý divácký ohlas,“ říká mi producent Rudolf Biermann o tom, jak dal dohromady spisovatele s režisérkou, vypráví:

Labudův anděl je ten nejmoudřejší, je nad věcí, relativista

„Původně jsem Alici oslovil, aby dramaturgovala Michalův scénář, a také jsme se ve třech sešli. Ale když Michal onemocněl, dospěli jsme k tomu, že se do takovýchto věcí nějaký čas pouštět nechce a nebude a já jsem navrhl, že se pokusím Alici přesvědčit, aby scénář podle svých připomínek upravila a film i režírovala. To se podařilo.“

Děj se točí kolem tří andělů, kteří jednak zaučují mladou andělici, ale především umožňují lidem, kteří mají druhý den zemřít, aby ten poslední prožili podle svých představ. Hlavní „lidskou postavou“ je učitel autoškoly v podání Bolka Polívky a andělé mu v poslední den života plní jeho přání, tajná tak, že je nikdy ani nevyslovil.

Dyk jako nebeský rebel

„Mě ta kniha zaujala tím, že mluví o věcech, o kterých se mluví těžko, a že Michal našel metaforu, jak o nich mluvit. Metafora totiž člověku dovolí zabývat se věcmi, které jsou složité, všichni o nich vědí, ale neexistuje na ně jeden názor,“ řekla mi v rychlosti Alice Nellis a už zase odběhla do třídy, aby doladila poslední přípravy záběru.

A tak se znovu obracím na Rudolfa Biermanna s otázkou na herecké obsazení, v němž nechybí Zuzana Bydžovská, která hraje skoro ve všech režisérčiných filmech, a z Revivalu „pokračují“ také Vojta Dyk či Bolek Polívka.

Vojta Dyk jako anděl pobyl i na střeše auta.

Vojta Dyk jako anděl pobyl i na střeše auta.

FOTO: Mariana Borecká

„Zuzana je možná tak trochu Alicin maskot – ale proč ne? Hlavně se na tu roli báječně hodí. Je tu i Zuzana Krónerová, která hrála se Zuzanou už v Perfect Days, a tady hraje školní kuchařku. Myslím, že Alice to dělá promyšleně – jsou dvojice žen, které si musí nejen herecky, ale i lidsky rozumět, což tady platí. A Vojtu jako mladého anděla jsme měli v hlavách od začátku, na něm jsme se shodli už s Michalem, a jsem rád, že se to Alici líbilo.“

Kdo jsou filmoví andělé

„Jako anděl patřím do skupiny, kterou tvoří Hachamel, Jenofiel, Nith-Haiah a Ilmuth a která prožije čtyřiadvacet hodin na Zemi,“ představuje se mi Marián Labuda. Na otázku, čím ho scénář zaujal, odpovídá otázkou:

„Znáte ten výrok Woodyho Allena: Když chceš pobavit pánaboha, seznam ho se svou budoucností? V tom může být film zajímavý, protože dívat se na někoho s tou perspektivou, že za pár hodin zemře, je napínavé.“

Labudův anděl je podle producenta ten nejmoudřejší, je nad věcí, relativista. Dykův anděl je rebel, který prý dokonce chvílemi pochybuje o tom, že Bůh vůbec existuje. Ten střední, v podání Vladimíra Javorského, je introvert, který všechno promýšlí ze všech stran. A andělice Elišky Křenkové je nevinná, čistá, ještě to moc neumí…

Na střeše domu i auta

Natáčení Andělů nebylo vždy tak klidné a snadné jako ve školní třídě. V úvodní polovině se totiž čtveřice andělů nejednou ocitla v úctyhodných výškách. Na střeše sportovní haly Folimanka, na kraji železničního viaduktu, na pilíři Nuselského mostu a ve výšce 80 metrů nad zemí na střeše hotelu Corinthia.

„Pilíř Nuselského mostu je běžnou cestou nedostupný, museli jsme na něj herce a štáb dopravit zespoda plošinou. Natáčeli jsme ve výšce asi 25 metrů ve velmi otevřeném prostoru,“ přibližuje Biermann a pochvaluje si, že teď už se točí hlavně v interiérech. A ještě dodává, že i když je film Andělé o vážných věcech, humor v něm určitě chybět nebude. Koneckonců už proto, že předlohu napsal Michal Viewegh a točí Alice Nellis. Premiéra se chystá na podzim příštího roku.