RECENZE: Cuarón a jeho vesmírné vizuální orgie

Režisér Alfonso Cuarón letos přichystal vizuální orgie. Jeho temný fantastický thriller Potomci lidí určitě navnadil řadu fanoušků, ale Gravitace je trochu jiný typ filmu. Asi první letošní hollywoodský snímek, o kterém se dá bez uzardění říci, že je ve více ohledech originální.

Trailer k filmu GravitaceVideo: Warner Bros

Celý děj se odehrává ve vesmíru a film měl asi nejkratší casting v dějinách Hollywoodu - hrají v něm jen George Clooney a Sandra Bullocková. Založit celovečerní film na dvou hercích je zvláštní a vyvolává to určité obavy, jenže Cuarón z toho vybruslil chytrým dávkováním akce ve scénáři a nádherným řemeslem. Jde o film, na který musíte jít do kvalitního 3D kina s velkým plátnem, nebo nechodit vůbec. Dívat se na Gravitaci v televizi je zbytečné.

Kouzlo filmu tkví v kameře (Emmanuel Lubezki ) a tricích - jednak představují vesmír a poletující technika opulentní pastvu pro oči, jednak se tu objevují vypiplané detaily, které se běžně nevidí - třeba lidská slza, která se odlepí od oka a pluje si ve stavu bez tíže, nebo podívaná z pohledu kosmonauta, který se ve vesmíru točí a nemůže zastavit. Ale je to hlavně čistota, nepřeplácanost, která zaujme a umožní nám tomu uvěřit. Efekty jsou vlastně neefektní a Cuarónovi tak spíše uvěříme, že jsme v chladném a zlém vesmíru.

Z filmu Gravitace

Sandra Bullocková ve filmu Gravitace

Z filmu Gravitace

Na rozdíl od častých filozofických a politicky orientovaných sci-fi je Gravitace čistě dobrodružná a vlastně neobsahuje žádnou velkou myšlenku. Divák se má hlavně bát o život hrdinů a prošedivělý pardál George do toho hází vtipné hlášky v roli zkušeného astronauta Kowalského.

Sandra hraje doktorku Ryan Stoneovou, lékařku, která je poprvé na misi a nemá zkušenosti s řízením kosmických lodí. Dozvíme se, že díky práci utíká od reality (zemřelo jí dítě) a ve vesmíru se necítí moc dobře. O Kowalském se moc nedozvíme, a tak působí poněkud divně, že v rozhodujícím okamžiku se sám odsoudí k smrti, aby kolegyně, kterou ani nezná, mohla žít. Dělá to s elegancí a naprostým klidem, jako by snad ani nebyl člověk z masa a kostí.

Naproti tomu postava doktorky se chová logicky a herečka předvádí dobrý výkon. Dochází jí kyslík a ona se vydává na šílenou výpravu do čínské lodi, která snad skýtá možnost návratu domů, i když ji sama neumí řídit a kolega je navždy ztracen v kosmu.

Celkové hodnocení: 80%