Hlavní obsah

Zabili, zabili, chlapa z Koločavy v Pardubicích

Právo, Jiří P. Kříž

Začátek sezóny s evergreenem Balada pro banditu Milana Uhdeho a Miloše Štědroně sluší se zaznamenat nejenom proto, že se konečně hraje v muzikálově zdatném Východočeském divadle. V červnu měl premiéru na Kunětické hoře, v úterý v Pardubicích.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Radek Žák (Oreb Danko), Petr Dohnal (Mageri), Ladislav Špiner (Derbak).

Článek

Uhde se stal žijícím klasikem právě díky muzikálové verzi Olbrachtovy sociální balady o zbojníkovi Nikolu Šuhajovi. V nevlídných 70. letech ji se Zdeňkem Pospíšilem transponovali na čistokrevný eastern a v nezamýšlenou protiváhu muzikálů anglosaské provenience.

Rezervy v intonaci

Režisér Michael Tarant s dramaturgem Zdeňkem Janálem proměnili Baladu pro banditu málem v rockovou operu. Ve scénáři pořádně zamíchali scénosledem, ze Štědroňovy rozsáhlé partitury zařadili songy, které ještě nikde nezpívali, nebáli se repeticí ani dynamických prostřihů motivů, které se invenčně prolnuly.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Petra Tenorová v roli Eržiky, Tomáš Lněnička jako Nikola

Baladu už hráli s cikánskou kapelou, autoři ji předepsali pro rockový ansámbl, Petr Malásek ji zmršil chemickou vyvařeninou... Jak jdou léta, někdy se mi zdá, že se lidová hudební a textová inspirace regionů karpatského oblouku mění v soutěž o nejoriginálnější aranžmá.

To pardubické je ovšem jedinečné. Má ho na svědomí Marko Ivanović a folklórní hudební skupina TROLO s převažujícími smyčci. Aktérům místy provokativními dodekafoniemi zpívání nijak neulehčili. A třeba Jetelinka drobná trávu převyšuje odkazuje pro změnu na sound a rytmy krajin po tureckých vpádech. Je to inspirace zcela nová a dokonalá.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Petra Tenorová (Eržika), Josef Pejchal (četník Kubeš)

Jemný akcent na pravoslavné polyfonie, které znějí intonačně bezchybně, to když je na jevišti pop (Pavel Novotný), způsobil, že po prázdninách měli v Pardubicích přidat před premiérou ještě aspoň dvě zkoušky.

Intonačně hodně tápe Petra Tenorová (Eržika) a v obtížném partu a cappella také Zdena Bittlová (Morana). Nejenom v jedné z nejlepších sborových písní – Jede forman dolinou – druhý hlas vystrčený na předscénu zcela spolykal hlas první.

Janečková a Špiner

Ani Tomáš Lněnička v titulní roli neměl svůj den. Hlasová indispozice tlačila do oka slzu vzpomínky na jeho výkon v roli Nikoly v rodném Klicperově divadle. Dvě hvězdy ale přece i pěvecky zářily: Ladislav Špiner jako Derbak a Petra Janečková coby jeho žena. Tak trochu nespravedlivě se výkonem takřka bez kazu stali postavami hlavními.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Petr Dohnal coby Žid Mageri

Po duchu předlohy postavili Mageriho Petr Dohnal nebo četníka Kubeše Josef Pejchal. Josef Vrána hraje četnického velitele vytrvale a zbytečně fortissimo... Pořád si myslím, že po letech na zapřenou nebyla u nás Balada pro banditu ještě doceněna. Až se u Labe výkony usadí a zmírní kanonádu, která se možná hodí na hrad, ne však do divadla, bude to inscenace krásná.

Celkové hodnocení: 75 %

Východočeské divadlo Pardubice - Milan Uhde, Miloš Štědroň: Balada pro banditu

Inscenační úprava Zdeněk Janál, Michael Tarant. Režie Michael Tarant, hudební aranžmá Marko Ivanović, dramaturgie Zdeněk Janál, výprava Tomáš Moravec, choreografie Jiří Pokorný, hudební nastudování Václav Trunec, korepetice Radek Škeřík, Tomáš Vespalec, pohybová spolupráce Karel Basák.

Premiéry 15. a 16. června na Kunětické hoře, 3. září 2013 ve Východočeském divadle

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám