I přesto však patří k předním průkopníkům realistické kinematografie, niterného sociálního realismu. Neúnavně, inovativně a kontroverzně zkoumal britskou společnost, ať už se jednalo o analýzu řádění fotbalových fanoušků, extremistického terorismu, o kritiku společenských institucí, života mladých ve věznicích nebo na ulicích plných drog či v komunitách radikálních skinheads. Nesoudil, jen neuhlazeně sondoval, pokládal naléhavé politické, sociální a společenské otázky.

Alan Clarke se nevyznačoval pouze silnými a kontroverzními tématy, ale v jeho snímcích je znát i formální vynalézavost, odvaha s prací s kamerou, tempem, zvukovou stopou i absencí střihu. Dlouhé dokumentární sledování postav, jejich pohybů, jejich chůze. To, co se dnes považuje za současný trend festivalových hitů, začal vybrušovat právě Alan Clarke. Je to především ona forma, kterou inspiroval generaci režisérů – lze zmínit Paula Greengrasse, Dannyho Boylea či Stephena Frearse.

Herec Tim Roth debutoval ve snímku Alana Clarkea Made in Britain.

Herec Tim Roth debutoval ve snímku Alana Clarkea Made in Britain.

FOTO: archív FFF

Fresh Film Fest uvádí poprvé v Česku jeho ucelenější retrospektivu, konkrétněji tedy filmy, které jsou spojené s hlavním tématem letošního festivalu – fanatismem. Řada snímků si zde po třiceti letech odbude svoji premiéru a řada z nich vzhledem k náročnosti a komplikovanosti shánění filmových kopií či řešení autorských práv i svou derniéru. Je tak jediná a jedinečná příležitost vidět na plátně herecký debut mladého Tima Rotha ve snímku Made in Britain, sledovat cestu mladého skinheada nefungujícím sociálním systémem, ústavem pro mladistvé, poflakováním se po ulicích. Alan Clarke byl precizní také v práci s herci či neherci, dbal na silné herecké výkony.

Za zmínku v tomto směru stojí nejen film Scum, ale také snímek The Firm s Garym Oldmanem v hlavní roli, který je vyvrcholením režisérových témat a jeho formálního stylu, dovršením představ o společnosti a odpovědnosti. The Firm vypráví příběh obchodníka s realitami, který se od svého rodinného a stereotypního denního života „odreagovává“ fotbalovým chuligánstvím, vypráví se však příběh i o tehdejší politické situaci, tzv. „thatcherismu“. Neúnavná filmová práce Alana Clarkea stojí za pozornost – většinu projekcí v rámci Fresh Film Festu doprovodí a uvede jeho dcera Molly Clarkeová.

(Autor je dramaturg celovečerních filmů a Fresh Generation na FFF)