„Zavolala mi, jestli chceme koupit její sbírku. Věděla jsem, že jsou ty obrazy pravé. Chtěla milión dolarů, to bylo pro nás moc, nakonec jsme to usmlouvali na 500 tisíc (na 10 miliónů korun),“ řekla Mládková na tiskové konferenci. Částku 200 tisíc dolarů jako půjčku poskytl generální ředitel Vítkovických železáren Jan Světlík, část zaplatila Mládková tzv. ze svého a přibližně polovinu dala nadace.

Sbírka děl z Kupkova raného období byla z USA přepravena vládním speciálem na kbelské vojenské letiště, kterým se vracel ministr obrany Alexandr Vondra. „Tak jsem ho požádala, když už poveze i obrazy, jestli by mě taky nepřibalil,“ zavtipkovala sběratelka žijící střídavě v Praze a v USA.

Maloval, jen když hrála hudba

Mládková se s Kupkou velmi dobře znala. Prozradila, že Kupka nikdy nemaloval, pokud nehrála hudba, a že byl spiritista. „Jsem přesvědčená, že se na nás dívá z nebe. Když umíral a zavolal si mě, říkám mu, že bude mít výstavu. On se rozzářil a odpověděl: ,Děkuju, vy jste můj život.‘ A umřel,“ zavzpomínala.

Nová akvizice Kupkových raných děl převážně na papíře (kvaše, kresby a akvarely) obsahuje kromě zásadní olejomalby dívky tančící v zahradě (1906), jímž započalo malířovo abstraktní období, rovněž studie k řadě významných obrazů ve sbírce Musea Kampa. Muzeum také získalo rozsáhlou dokumentaci a dopisy, zajímavostí je index z vídeňské akademie ještě psaný na jméno Franz Kupka.

Nová kolekce by měla být vystavena v rámci plánované retrospektivy. Chystá ji Meda Mládková ve spolupráci s Národní galerií. Podle jejích slov by měla být i v Paříži.

Kunsthistorička Lilli Lonngren Andersová získala většinu děl přímo od Kupky, kterého v padesátých letech ve Francii několik měsíců navštěvovala. Jejím úkolem bylo zjistit, jak a proč dospěl Kupka k abstraktnímu výrazu.

Sbírka se tak obloukem dostává z Francie přes Spojené státy do České republiky, kde se připojí k nejvýznamnější a patrně největší sbírce tohoto umělce.