Kamera se v Poupatech přímo pase na hnusných (ne, skutečně v nich nevidím poezii) industriálních prostorech tonoucích v pološeru či tmě - nelze si nevzpomenout na Štěstí Bohdana Slámy. Jiráský zvolil průmyslem zmrzačený zapadákov a vypráví příběh rozpadající se rodiny, o závislosti na automatech a beznadějných, směšných láskách příliš mladých aktérů.

Otec rodiny Jarda je dobrák a slaboch, který už na všechno kašle, neumí bojovat se závislostí a dostává jednu ránu za druhou. I jeho dcera se dostala do bezvýchodné situace, je těhotná, bez vzdělání, bez budoucnosti. Syn se zase naivně zamilovává do úplně nevhodných žen.

Aneta Krejčíková jako striptérka

Aneta Krejčíková jako striptérka

FOTO: Bontonfilm

Poupata mají rozhodně atmosféru. Potěší zvláště, jste-li už znuděni neustále se množícími českými filmy o hezkých lidech bydlících v luxusních vilách a bytech.

Scénář funguje, stane se v něm jen to, co se stát musí. Zajímavým nápadem je zařazení Vietnamců jako skutečně významných postav v příběhu. Dosud se český film tvářil, že neexistují, nebo poskytoval jen povrchní karikatury. Menší problém s logikou má jen scéna s nechtěným ohňostrojem v závěru, zde už silná snaha o efektní osudovou pointu působí nuceně. A nechce se věřit, že by po nehodě rakety samy od sebe takhle létaly.

Obsazení se jednoznačně podařilo. Naprosto přesný je zarostlý Javorský, muž s pohaslým pohledem,  totální „lůzr“, který se ukrývá před realitou ve světě lodiček stavěných v lahvi. Z jeho pomalých pohybů i hlasu vyčteme zbabraný život, nedostatek sil a úspory prohrané v automatech.

Marika Šoposká je věrohodně zmatená, křehká osmnáctka a Aneta Krejčíková zase  věrně a humorně ztvárnila protřelou striptérku. Kdykoliv promluví nebo začne přežvykovat, možná se nevyhnete úsměvu - je prostě "tupá jak tágo", ale instinktivně ví, na kom se přiživit. V očích zkušeného jen obyčejná běhna, ale v očích teenagera se mění v maloměstskou královnu krásy...

Celkové hodnocení: 75 %