Hlavní obsah

Národní technické muzeum se ve středu dočasně otevřelo

Právo, ČTK, trj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Ve středu 29. prosince se v 10 hodin otevřely expozice v pražském Národním technickém muzeu (NTM). Do budovy na Letné, která byla naposled veřejnosti přístupna 10. září 2006, tak po více než čtyřech letech vešli první lidé. Zatím však jen do dopravní haly, kde si prohlédli poklady sbírek v nově instalované expozici historie dopravy.

Foto: Petr Janiš, Právo

Stříkačka, jež hasila Národní divadlo.

Článek

­Den otevřených dveří provází obrovský zájem veřejnosti. Od nového točitého vstupu se vine dlouhý čtyřstup. Zahýbá za roh do Muzejní a za další roh do Letohradské ulice. Aby se lidé dostali do haly s expozicí, která mapuje celý historický vývoj dopravy, musejí stát desítky minut na mraze. Zájem podle mluvčí muzea Alice Třískové ale neopadává a fronta se zkrátila jen mírně. „Mezi 10. a 12. hodinou se dovnitř dostalo asi 1400 lidí,“ oznámila Třísková.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Starší návštěvníci se mohli v dopravní hale na vlastní oči přesvědčit, že působivá instalace neztratila nic ze své atraktivnosti. Děti, které si na ni nevzpomínají, ohromily především zavěšené letouny.

Historický letoun Jana Kašpara

Mezi nimi i ten, ve kterém průkopník české aviatiky Jan Kašpar vykonal v květnu 1911 slavný let z Pardubic do Velké Chuchle. Vzdálenost 121 kilometrů překonal tehdy za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Šlo o historicky první dálkový let v dějinách českého letectví. Své aero Kašpar o dva roky později věnoval právě technickému muzeu.

Stíhačka Supermarine Spitfire

Poprvé si mohli návštěvníci prohlédnout legendární stíhačku Supermarine Spitfire, s níž se do vlasti vrátili českoslovenští letci bojující za svobodu v Británii. V přízemí rozlehlé haly udivovaly svou majestátností dvě obrovské parní lokomotivy.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

Ostatní byly z Letné odstraněny a stanou se součástí sbírek chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží. Mezi nablýskanými veterány se těšil pozornosti i automobil značky Benz z roku 1912 patřící kdysi dědečkovi Karla Schwarzenberga.

"Byl v garáži na Orlíku, měli jsme ho jako relikvii a nikdo na něj nesměl ani sáhnout," řekl dojatý Schwarzenberg v září 1990, když zaprášený vůz po 43 letech v muzejním depozitáři opět uviděl. V restituci o něj ani nepožádal, usoudil, že bude ve správných rukách.

Nový ředitel NTM Karel Ksandr po dohodě s ministrem kultury Jiřím Besserem (TOP 09) stanovil otevření letenské budovy NTM na 15. února. I tak půjde jen o některé expozice, například dějiny hornictví a metalurgie se ještě musejí připravit. Zda se do února den otevřených dveří zopakuje, není zatím jasné.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám