Hlavní obsah

Výstava malíře Pavlíka směřuje od vohnoutů k umělecké archeologii

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Malíř Petr Pavlík (nar. 1945), zakladatel skupiny 12/15 Pozdě, ale přece, bilancuje do konce května svoje výtvarné dílo v přízemí Veletržního paláce v Praze. Nejlepší z vystavených obrazů a kreseb se dotýkají dvou autorových hlavních témat – vohnoutů a poutnic.

Článek

Vohnout je pro Pavlíka vše, co mění svůj tvar pod vlivem tlaku. Jde o abstraktní zosobnění manipulovatelného života, člověka poslušně se měnícího vlivem okolností. Různě pokroucený tvar se zmítá v nehlubokém prostoru a jeho občasné vztyčení jako by bylo jen dočasnou úlevou před novým pokřivením.

Poutnice je protiklad vohnouta, je to sestra Zrzavého ženy bloudící labyrintem světa s nadějí a láskou v srdci. Petr Pavlík v ní spatřuje i symbol své matky. Všechny tyto obrazy jsou staršího data. Od poloviny devadesátých let přestal autor malovat. Dosáhl tvůrčí mety a jeho myšlení se vzpíralo dalšímu opakování a následnému výtvarnému produkování.

Texty jako projímadlo pražské kunshistorické zácpy

V této době se Pavlík pustil do teoretických úvah a vymyslel si dokonalou mystifikaci: stvořil osobu svého bratra, emigranta Pavla Petříka, žijícího v Curychu, experta katedry multimediálního zahradničení, který se s humorem dal do vážné polemiky s bossy české výtvarné scény počínaje Knížákem a konče manžely Ševčíkovými.

Pavlíkovy názory publikované v časopisech i knižně se staly silným projímadlem pro pražskou teoreticko-kunsthistorickou zácpu. Na výstavě se k této skvělé etapě teoretizování vrací video zaznamenávající ve fiktivním dokumentu návštěvu u dr. Petříka alias Petra Pavlíka a texty v katalogu, který vydalo nakladatelství Gallery.

Autor se pak znovu na čas odmlčel, aby se opět vrátil k výtvarnému tvoření, ale už mimo obor malířství.

Výstava přináší jeho „sochařské“ objekty, hravé a křehké věci, nalezené, uspořádané a znovu ozvláštněné ve vitrínách, kde působí téměř jako archeologické vykopávky. Je to vlastně Pavlíkův návrat ke kořenům, kdy v počátečních obrazech a kresbách hledal své mýtické krajiny a pradávné rituály.

Hodnocení: 75 % 

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám