Hlavní obsah

Čech našel ztracenou Vivaldiho operu Argippo

Cembalista a dirigent Ondřej Macek, který působí na zámku v Českém Krumlově, našel v Bavorsku podstatnou část Vivaldiho opery nazvané Argippo, jež byla považována za ztracenou. Toto dílo slavného skladatele slyšelo publikum poprvé na podzim roku 1730 v Praze.

Článek

Macek operu rekonstruoval a nyní ji zkouší se souborem barokní hudby Hofmusici. Novodobá světová premiéra se uskuteční 3. května ve Španělském sále Pražského hradu, řekl Macek novinářům.

Operu Argippo napsal Vivaldi pro Prahu, kde pravděpodobně tehdy její provedení také řídil. Dosud byla známá pouze z dobového tisku libreta uloženého v pražské Národní knihovně, hudbu však muzikologové pokládali za ztracenou. Macek se vydal po stopách hudebníků, kteří ji tehdy hráli, a objevil partituru koncem roku 2006 v knížecím soukromém archivu Thurn-Taxisů v bavorském Řezně. "Když jsem otevřel rukopis a viděl první dva takty, tak se mě zmocnila euforie, protože Vivaldi z toho koukal skutečně každým coulem," popsal své dojmy Macek.

Sedmatřicetiletý hudebník spolupracuje v Českém Krumlově s Nadací barokního divadla při výzkumu interpretace barokní opery a vede mezinárodní soubor Hofmusici, který na této unikátní scéně občas hrává. Upřesnil, že Argippo je typickou Vivaldiho operou, která vznikla na vrcholu jeho tvorby a mezi ostatními operami není žádnou Popelkou. Má tři akty a trvá přes dvě hodiny, je tedy kratší než jiné tehdejší opery. Díky tomu je děj dramatičtější a hudební nápady víc zhuštěné. Je to příběh o lásce, žárlivosti, cti i mstě postavený na záměně dvou princů, kteří se ucházejí o princeznu.

Anonymní rukopisný svazek, který Macek v Řezně objevil, obsahuje italské operní árie z 30. let 18. století. Značnou část rukopisu tvoří árie, jejichž texty jsou identické s áriemi z libreta opery Argippo. Podrobné zkoumání rukopisu i hudební analýza árií jednoznačně potvrdily Vivaldiho autorství. Objev uznala vědecká komise Italského institutu Antonia Vivaldiho v Benátkách a loni v červnu tam byl představen odborníkům na mezinárodní konferenci.

Další bádání ukázalo, že řezenský rukopis představuje více než dvě třetiny opery, tedy natolik podstatnou část, že Mackovi umožnil rekonstrukci kompletní opery v nejautentičtější podobě. Pro pražskou premiéru se nyní šijí dobové kostýmy a vytváří celá nová výprava, na scéně se objeví 13 zpěváků a 24 muzikantů. Hofmusici ji pak mají v plánu uvést v českokrumlovském barokním divadle a v říjnu ji představí v Benátkách.

Antonio Vivaldi patří k nejznámějším autorům období baroka. Proslul hlavně instrumentálními skladbami, jeho operní tvorba je však málo známá. Vivaldi byl přitom ve své době uznávaným operním skladatelem: z tištěných libret je známo více než 40 titulů, hudba se však dochovala jen zhruba u poloviny z nich, protože partitury se tehdy opisovaly ručně. "Je to ještě velké pole pro badatele," podotkl Macek. S jeho objevem lze srovnat pouze torzo Vivaldiho opery, které se podařilo najít asi před pěti lety v Berlíně.

Reklama

Výběr článků

Načítám