Hlavní obsah

Řidiče autobusu oslnilo slunce a při nehodě zmrzačil cyklistu. Tři roky nesmí za volant

Právo, Patrik Biskup

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Při jízdě ho oslnilo slunce. Kvůli tomu přehlédl cyklistu, srazil ho a vážně zranil. Za nehodu z prosince loňského roku u Janovic na Klatovsku nyní potrestal soud profesionálního řidiče autobusu Jiřího Šrámka desetiměsíční podmínkou a tříletým zákazem řízení. Uznal ho vinným z těžkého ublížení na zdraví. Rozhodnutí není pravomocné, upozornil soudce Jan Kasal.

Foto: HZS Plzeňského kraje

Řidič autobusu začal brzdit až po nárazu. Foto z místa nehody

Článek

Podle verdiktu obžalovaný nepřizpůsobil rychlost jízdy povětrnostním podmínkám. „Vlivem oslnění sluncem neviděl dostatečně před autobus a nevšiml si u pravého okraje komunikace jedoucího cyklisty,“ stojí v rozsudku.

Náraz tehdy vymrštil 39letého cyklistu několik metrů do vzduchu. Měl zlámaná žebra a obratle, dále propíchnuté plíce, zhmožděný hrudník a otřes mozku. Lékaři o něj pečovali několik týdnů.

Obviněný šofér přiznal, že slunce mu svítilo do očí velmi ostře a nepomohla ani sluneční clona, kterou si stáhl. Jel asi šedesátikilometrovou rychlostí. „Člověka na kole jsem vůbec neviděl, reagoval jsem až na náraz sešlápnutím brzdového pedálu. Nebylo to nějak intenzivní brždění, aby nedošlo ke zranění cestujících, kterých v té době bylo v autobuse kolem třiceti,“ hájil se Šrámek.

Co se stalo, zjistil vzápětí. Zastavil a šel k místu nehody, zraněnému muži v příkopu se už snažili pomoci další řidiči.

I když jel Šrámek v podstatě naslepo, nohu z plynu nesundal. „Nenapadlo mě zpomalit, protože jsem vázán jízdním řádem a musím dodržovat časy,“ tvrdil policistům.

Nebezpečné světlo

Podle expertů na bezpečnost silničního provozu je pro řidiče sluneční svit v zimě daleko větším rizikem než v létě. Je to dáno tím, že slunce je nízko a jeho paprsky pronikají do kabiny auta mnohem intenzivněji. Řidiče dokážou oslepit, a jsou tak mnohem nebezpečnější než ostrý letní sluneční svit.

Odborníci spočítali, že sekundové oslnění řidiče, který dodržuje rychlost v obci 50 km/h, znamená 14 metrů jízdy bez toho, aniž by věděl, kam jede a co se před autem odehrává. Na dálnici se při oslnění řidiče nebezpečná jízda prodlužuje na 36 metrů.

Specialisté upozorňují na to, že je důležité mít během zimních slunečních dnů precizně vyčištěné čelní sklo. Při nízkých slunečních paprscích totiž vyniknou špinavé a zdánlivě neviditelné čmouhy na jeho vnitřní straně. Průchod světla přes ně pak vytváří takřka neprostupnou mlhovinu, za kterou se může ve výhledu ukrývat nějaká překážka v dráze auta.

Nehody způsobené sluncem mívají často fatální následky. Příkladem může být tragédie v Plzni, kdy loni v červnu 21letý řidič přehlédl na přechodu dvě děti a smrtelně je zranil. Ke střetu došlo pozdě odpoledne, kdy bylo slunce velmi nízko a ostré paprsky svítily přímo do kabiny. Policisté na místě nenašli žádné brzdné stopy, řidič později přiznal, že proti slunci nic neviděl.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám