„Zahájili jsme trestní stíhání 48letého policisty za přečin usmrcení z nedbalosti,“ potvrdil ve čtvrtek Právu žalobce. Hrozí mu za to až šest let vězení. Slovy plavebního zákona policista jako vůdce plavidla nevěnoval dostatečnou pozornost dění na vodní hladině a neučinil opatření, které by mohlo zabránit případné kolizi s plovoucí překážkou.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Člun přejel 52letého muže asi sto metrů od břehu u autokempu Baldi. Tělo se dostalo mezi lopatky lodního šroubu. Jeden z policistů sice okamžitě po střetu skočil do vody plavci poskytnout první pomoc, ale snaha o jeho oživení byla marná.

Musí sledovat dráhu před sebou. Je to podobné jako na silnici.Bohumil Blažek, Státní plavební správa

„Pacient měl smrtelná zranění,“ konstatovala tehdy mluvčí krajské záchranky Petra Bakurová.

Pluli prý velmi rychle

Svědci uvedli, že plavce nebylo ve vodě skoro vidět, neboť měl na sobě tmavý neopren. Hlava se mu prý ztrácela ve vlnách. Policejní člun ale podle nich plul velmi rychle. Jeho posádku tvořili dva policisté v uniformě a porybný.

„Ten byl z nehody velmi otřesený. Policisté ho pak poučili, že o ní nesmí s nikým mluvit,“ řekl Jaroslav Vogl ze Západočeského rybářského svazu.

Zda obviněný policista chodí do práce, nebo je mimo službu, nechtěl jeho nadřízený komentovat. „Žádné informace podávat nebudu,“ reagoval zástupce chebského policejního ředitele Jaromír Zachař a zavěsil telefon.

Výjimečná nehoda

Podle Bohumila Blažka ze Státní plavební správy dochází ke kolizím motorových člunů s plavci zcela výjimečně.

„Ať přemýšlím, jak přemýšlím, na žádnou takovou, která by skončila smrtí plavce, si nevzpomínám. A to se zabývám evidencí plavebních nehod už 35 let. Co se stalo na Jesenické přehradě, je zcela ojedinělé,“ řekl Blažek.

Upozornil na to, že policista jako řidič člunu jednoznačně porušil pravidla plavebního provozu.

„Musí sledovat dráhu před sebou. Je to podobné jako na silnici, jestliže namrzá, taky musí řidič zpomalit. Stejné je to, jako když se na hladině začnou dělat vlny, které mohou zakrýt překážku. Pak je potřeba ubrat plyn tak, aby mohl včas zastavit. Musí předvídat, že mohou nastat problémy,“ pokračoval Blažek.

Dodal, že není povinností plavce být viditelně označen například bójkou, jako je to v některých jiných státech. „Popravdě to situace u nás zatím zvlášť nevyžaduje,“ uzavřel Blažek.