Z policejních statistik totiž vyplývá, že klesá počet řidičů, kteří od takové nehody ujedou. Takovým lidem za to hrozí až dvouleté vězení stejně jako řidičům, kteří kolem nehody jen projedou a nezastaví, aby zavolali záchranku.

Zatímco před třemi lety to bylo 774 řidičů, předloni 740 a v prvním pololetí roku 2015 zmizelo 328 šoférů. Přestože tato konkrétní statistika za celý loňský rok ještě není k dispozici, klesající trend je patrný.

Potvrdil to i šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Ta čísla se zvedají z hlediska absolutního počtu nehod, ale podíváme-li se na dopravní nehody, kdy řidič ujel z místa a byl tam nějaký následek, tak se dá říct, že to nepatrně klesá,“ řekl v pátek Právu Lerch. „Obecně vnímám, že v silničním provozu se zlepšuje jakási ohleduplnost řidičů vůči sobě. Že si lidé více všímají agresivních projevů,“ konstatoval.

Ke zlepšení chování zřejmě přispívají i přísné tresty, které soudy v posledních letech rozdávají silničním pirátům.

„Je dobře, že takové jednání je společensky nepřijatelné, že je společností odsuzováno a že se postupně mění názor na to, že ten, kdo jezdí rychle, je borec. Naopak. Ten, kdo jezdí rychle a nebezpečně, na té komunikaci nemá co dělat,“ dodal.

Od drobných kolizí utíkají

Lerch však také upozornil, že naopak počet drobných dopravních nehod, při kterých dojde jen k majetkové újmě a od kterých řidiči ujíždějí, roste.

„Jsou to odřená auta na parkovištích či odřené ploty nebo domy,“ objasnil Lerch s tím, že u těchto kolizí řidiči ani často nevědí, že svým jednáním něco zavinili. V roce 2013 tedy od odpovědnosti ujelo 13 454 řidičů, následující rok 14 208 a jen za první pololetí loňského roku jich bylo 7242.

Češi nejsou horší řidiči než ostatní národy, ale spoustu věcí nevědí, neuvědomují si je.dopravní psycholog Aleš Hudeček

Ujetí od nehody je přitom podle bodového systému jedním z nejzávažnějších prohřešků. Řidič, který se lekne a zmizí, přijde o sedm bodů a zaplatí blokovou pokutu 2000 korun. V případě, že úřad ve věci zahájí správní řízení, může ve výsledku hradit až pět tisíc korun a hrozí mu i to, že přijde až na šest měsíců o řidičák.

Chování českých řidičů se mírně zlepšilo i podle prezidenta asociace dopravních psychologů Aleše Hudečka.

„Myslím si, že Češi nejsou horší řidiči než ostatní národy, ale spoustu věcí nevědí, neuvědomují si a neumějí podle toho jednat,“ zmínil Hudeček.

Nejčastější příčinou loňských nehod přitom byl nedostatek pozornosti řidičů. Hned čtvrtinu z nich spáchali mladí řidiči, tedy lidé s krátkou praxí.